Saturday, April 24, 2010

Hari Terakhir Kempen

Ramai yang merepek

Cakap pun mula berbelit-belit

Lantas telinga dan hati menjadi sakit

Mereka mencari kesinambungan politik

Atau kuasa mengulit duit

Tuesday, April 20, 2010

Calon bebas tarik diri - Dah macam main tarik tali...

"Dua calon bebas tarik diri tanding" - itu tajuk dalam berita hari ini.


Kononnya si Chandran dan si Johan menarik diri sebab tidak mahu menentang kepimpinan Barisan Nasional (?)
Kalau dah tahu tak mahu menentang, awatnya sibuk nak mencalonkan diri hari tu?
Saja nak buat gempak ke? Atau mencari glamour ? atau ........................(?) fikirlah sendiri.


Apapun, sekarang tinggal satu lawan satu.


Calon PKR yang dulunya jadi duri sekarang tiba-tiba menjadi bunga yang 'wangi'. Piliharaya hanyalah satu anak tangga untuk membentuk kerajaan. Sama ada calon atau lambang parti yang menjadi pilihan terpulang kepada para pengundi nanti. Yang pasti semua peraih undi sedang berusaha gigih untuk memberi kredit kepada calon mereka.


Jangan lupa kuasa undi ditangan rakyat.

Saturday, April 17, 2010

Gema untuk Hulu Selangor

Pilihanraya bergema lagi
nak pilih siapa untuk kerusi
hulu yang tenang tak lagi sunyi
banyaknya suara pencari undi


Ku sangka kan tiga rupanya empat
yang mana satu akan selamat
masing-masing nak tunjuk hebat
siapa terjerat siapa pula yang kena lipat


berkibar-kibar bendera parti
bila ceramah jangan memaki
hak pengundi usah dinafi
beri keyakinan sematkan dihati



(kepada tukang sorak dan tukang kempen, bila bekerja jangan asyik dok tension.
biarlah berhemah jangan amarah, supaya menjadi pilihan terbanyak)

Wednesday, April 14, 2010

seorang nenek di pinggir jalan

Seorang nenek di pinggir jalan
mencari rezeki dengan tin-tin kosong
katanya untuk cari 'luit'
agar bisa beli nasi


Zaman mudanya tak ketahuan
asal usul juga keturunan
adakah berwaris adakah berteman
yang pasti dia keseorangan


{kesian aku tengok nyonya tua tu tadi cuba jengah dlm tong sampah cari tin. Rupa taklah selekeh sangat, tapi badannya berbau busuk. Tak tahu berapa lama dah tak mandi}