Tuesday, April 26, 2011

Buat Roti sendiri pulak....

Shanghai Bun







Resepi Shanghai Bun ni kawan yg bagi. Rotinya memang sedap. Bahan-bahan untuk roti ni seperti dibawah:-

220 ml air
75 gm butter
1 biji telur
1 camt bread improver
¼ camt doh pes (doh softener)
1 camt garam
4 camb susu tepung
100 gm gula kastor/halus
500 gm tepung high protein
1 peket yis mauripan

[Yg tu resepi asal, tapi aku tambah 1 sudu kecil shortening]

*** Masukkan semua dlm BM dan tekan program untuk doh sahaja. BM akan siapkan doh dlm masa 1 jam 30 minit. Keluarkan doh, setelah itu tumbuk doh untuk keluarkan angin. Kemudian boleh bentuk ikut suka atau nak letak inti dan biarkan adunan naik 2 kali ganda sebelum dibakar.

***(Aku tunggu roti ni naik lebih kurang sejam)


Okey, kalau u all tak ada BM pun tak pe, boleh je uli dengan tangan. Air tu jadikan air suam kemudian campurkan yis dlm air... Dlm mangkuk lain satukan gula, garam, doh softener, susu tepung, telur dan tepung. Buat lubang ditengah-tengah adunan tepung tadi dan masukkan air.
Uli sehingga menjadi doh kemudian baru letak butter dan diuli sekali lagi sehingga doh menjadi lembut dan elastic. Memang pada permulaan akan rasa sedikit melekit tapi jangan risau....uli je tepung tu. Lama-lama butter tu akan bersatu dengan doh. Uli lebih kurang 15-20 minit.
Tutup doh dengan tuala lembab dan tunggu hingga doh naik sekali ganda. Kemudian bolehlah tumbuk doh untuk proses buang angin dan lepas tu bolehlah dibentuk dan tunggu pula adunan roti tu naik 2 kali ganda sebelum dibakar.

Lepas bakar, bolehlah disapu diatas permukaan roti dengan butter supaya Nampak berkilat dan cantik.

Senang kan...

Nah, tengok gambar roti paun pulak.



Untuk Roti Wholemeal ni bahan2 spt dibawah:-


250ml air
1 sudu besar minyak bunga matahari atau minyak jagung
(*aku guna minyak masak. Ok je...)
75 gm butter
1 sudu kecil (rata) garam
2 sudu besar susu tepung
60 gm gula perang (*guna gula perang utk dapatkan warna yg cantik)
100 gm multi grain bread mix
400 gm tepung high protein
11 gm yis segera mauripan

Sunday, April 17, 2011

Apakah PR hanya menang sorak dan tergadai Undi?

DAP sudah boleh tersenyum kerana memenangi 12 daripada 15 kerusi di Sarawak. Satu peningkatan yang ketara dan menarik. PKR pula boleh berbangga kerana berjaya mendapat 3 kerusi. PAS?? walaupun sifar dan mungkin pedih dengan kekalahan, perlu bangkit dan melihat serta mengkaji kenapa mereka tidak berjaya untuk mendapatkan satu kerusi sekalipun.

Apapun BN Sarawak dengan megahnya telah mendapat 2/3 daripada kedudukan kerusi. Dan telahpun diumumkan siapa dia Ketua Menteri Sarawak yang baru. Hahahaha.....mungkin Taib Mahmud akan berkata "Peduli apa...pada mereka yang tak suka, janji tetap dapat jadi KM juga"

Hakikatnya, PR bukanlah hanya menang sorak dan Undi tergadai tetapi PR telah berjaya menembusi hati rakyat Sarawak untuk mencari perubahan. Cuma kemenangan belum lagi berpihak kepada PR. Kepada PR ingatlah bahawa FRU 13 sudah semakin hampir. BN telah berjaya mendapat 'Fix deposit'nya di Sarawak.
Dan kepada warga semenanjung, apakah anda semua telah bersiap-sedia untuk FRU 13 ini?