Tuesday, April 26, 2011

Buat Roti sendiri pulak....

Shanghai Bun







Resepi Shanghai Bun ni kawan yg bagi. Rotinya memang sedap. Bahan-bahan untuk roti ni seperti dibawah:-

220 ml air
75 gm butter
1 biji telur
1 camt bread improver
¼ camt doh pes (doh softener)
1 camt garam
4 camb susu tepung
100 gm gula kastor/halus
500 gm tepung high protein
1 peket yis mauripan

[Yg tu resepi asal, tapi aku tambah 1 sudu kecil shortening]

*** Masukkan semua dlm BM dan tekan program untuk doh sahaja. BM akan siapkan doh dlm masa 1 jam 30 minit. Keluarkan doh, setelah itu tumbuk doh untuk keluarkan angin. Kemudian boleh bentuk ikut suka atau nak letak inti dan biarkan adunan naik 2 kali ganda sebelum dibakar.

***(Aku tunggu roti ni naik lebih kurang sejam)


Okey, kalau u all tak ada BM pun tak pe, boleh je uli dengan tangan. Air tu jadikan air suam kemudian campurkan yis dlm air... Dlm mangkuk lain satukan gula, garam, doh softener, susu tepung, telur dan tepung. Buat lubang ditengah-tengah adunan tepung tadi dan masukkan air.
Uli sehingga menjadi doh kemudian baru letak butter dan diuli sekali lagi sehingga doh menjadi lembut dan elastic. Memang pada permulaan akan rasa sedikit melekit tapi jangan risau....uli je tepung tu. Lama-lama butter tu akan bersatu dengan doh. Uli lebih kurang 15-20 minit.
Tutup doh dengan tuala lembab dan tunggu hingga doh naik sekali ganda. Kemudian bolehlah tumbuk doh untuk proses buang angin dan lepas tu bolehlah dibentuk dan tunggu pula adunan roti tu naik 2 kali ganda sebelum dibakar.

Lepas bakar, bolehlah disapu diatas permukaan roti dengan butter supaya Nampak berkilat dan cantik.

Senang kan...

Nah, tengok gambar roti paun pulak.



Untuk Roti Wholemeal ni bahan2 spt dibawah:-


250ml air
1 sudu besar minyak bunga matahari atau minyak jagung
(*aku guna minyak masak. Ok je...)
75 gm butter
1 sudu kecil (rata) garam
2 sudu besar susu tepung
60 gm gula perang (*guna gula perang utk dapatkan warna yg cantik)
100 gm multi grain bread mix
400 gm tepung high protein
11 gm yis segera mauripan

5 comments:

dhuat79 said...

I like... tq kak

sheikh teluk intan said...

Salam Aishah,

Pak sheikh nampak roti tuh amat mengiurkan. Boleh bagi satu? Kalau boleh ,hantar melalui Pos Laju yang hari ini hantar, kemarin dah sampai!!!!!!!!!!!

Terima kasih melawat blog saya.

Jumpa nanti di lain hari kalau umur pak sheikh panjang. Anak bongsu dah tentu dah pandai berjalan ? Atau dah ada yang lebih bongsu?

Aishah Jamal said...

dhuat79,

Resepi dah ada, jangan lupa buat tau.... hehe :D



Pak Sheikh,

Skrg saya tgh dlm mood meROTI. hahaha... bila x menjadi frust. Bila ok, rasa nak melompat. Yg penting anak2 suka... saya pun gembira :D

Yep, anak bongsu dah pandai berjalan... Nama pun anak lelaki, lasak sungguh.

Rasanya cukuplah 4 org anak ni. Hehe :))

Yanaam said...

Lawa bentuk roti ni. Roti macam nilah dulu menjadi sarapan saya setiap hari. Tak de org jual dah kat kampung saya le ni.

Aishah Jamal said...

Yanaam,

Walapun roti dulu2 tak sama dgn roti sekarang, tapi bagi saya Roti Bantal dulu2 sungguh sedap.

Mak saya selalunya akan kumpul kerak (kulit)roti yang keras tu dan kemudian akan buat bengkang roti pula.