Friday, February 27, 2009

Bila Pemuda UMNO tunjuk garang

Adengan drama dikaca tv semalam memang kelakar. Kenapa yek dorang tu beriya-iya melenting bagai. Karpal hanya menuduh. Kenapa perlu rasa tersinggung? Bukan ke bagus hantar saman je pada Karpal tu? Tak pun buat jelah laporan polis kan..kan..kan...
Si Ammar tanya aku "Ma, apesal diaorang gaduh?Eeiiii gaduh macam budak sekolah je"
Ha..ha..ha... terus aku gelak. Yelah, budak kecil tengok pun rasa macam pelik. Buat malu je.
Tentang kes peluru yang Karpal terima tu biarlah polis aje buat kerja. Kenapa tak percaya? Ada sesapa dalam Pemuda yang sanggup upah PI untuk siasat kes tu untuk memulihkan imej pemuda yang dituduh sebagai penghantar peluru? Kita tunggu dan lihat sampai kemana kes ini akan dibawa. Takut-takut nanti akhirnya senyap macam tu je.....
Alahai Malaysia ku, bagaimana nak membentuk negara gemilang bila jati diri rakyatnya ramai umpama 'telur temelang'. Tu tidak dikira lagi tentang unsur-unsur rasuah yang dicerita secara terang tetapi kesnya hanya dicampak dalam longkang.

Tuesday, February 24, 2009

syair siasah

Kena baca entry ni secara bersyair juga. Baru ada feel. He...he..he...

Tersebutlah kisah satu cerita
Antah Berantah nama negerinya
Dulu aman sekarang nestapa
Datang Bala bertimpa-timpa

Putera mahkota berdukacita
Pembesar semua mabuk kuasa
Tidak dihirau undang negerinya
Rakyat melata terpinga-pinga

Selingan muzik…….

Gegak gempita orang dimuara
Keris diusap membaca mentera
Dihulu pula parang ditempa
Umpama perang lagak gayanya

Negeri yang makmur hilanglah sudah
Angkara pembesar bertikam lidah
Tidak beradap tidak berakhlak
Hamba sahaya berasa muak

Selingan muzik….

Tuesday, February 17, 2009

MAJLIS ITU

Bagaimana harus ku coretkan cerita ini? Aku cuba untuk menyelami hati seorang bapa yang dicalar oleh tindakan anaknya berkahwin sendiri dan memingirkan dia sebagai wali sebelum ini dan hanya disedari setelah begitu banyak masa melewati… aku cuba menyelami hati seorang ibu yang marah kecewa dek penangan si anak yang mabuk cinta. Ku lihat wajah-wajah duka mereka……. sedangkan aku terpaksa menjadi antara wakil bagi pihak lelaki yang merasa menang dengan permainan dan lakunannya.


Aku seorang isteri. Dapat merasa peritnya hati seorang insan lain andai diri tahu dia dimadukan tanpa rela. Berkajang ayat cinta untuk suami tidak lagi mampu meredakan api asmara yang telah dinyalakan untuk menerangi ruangan hati insan muda. Telah hilangkah cinta berahi pada isteri itu? Aduhai..., aku berasa amat bersalah pada sang isteri kerana dituntut mengikuti serombongan orang untuk majlis akad kedua kali ini……Dan aku juga tak mengerti kenapa perlu diakad lagi sedangkan mereka telah sah bergelar suami isteri?

Ketika ku lihat wajah pengantin perempun? Bolehkah lagi digelar pengantin sedangkan aku juga tahu bahawa sebelum ini dia telah bernikah tanpa wali dari keluarga sendiri. Nikah sembunyi-sembunyi. Dan majlis yang kuhadiri ku anggap hanya sebagai satu lakonan oleh sibapa perempuan kerana ada harga diri keluarga yang perlu ditebus.

Berbaloikah dengan nilaian Sepuluh Ribu Ringgit itu? Entah…….aku tak tahu. Ku lihat si perempuan berbaju putih itu berwajah girang. Mungkin gembira kerana tidak lagi perlu menyembunyikan status diri setelah jiwa dan raga diserahkan pada cinta insani. Dan disampingnya seorang lelaki yang senyum suka tapi masih teragak-agak untuk mengaku perihal diri dengan isteri pertama. Ada rasa sakit hati takala memandang wajah ceria …… namun aku juga harus akur pada ketentuan Ilahi. Perlukah aku bersimpati pada cinta mereka? Mereka sedang menjalin mimpi indah mengapa pula aku yang rasa gundah? Mungkin mereka tawa senang sekarang. Esok lusa belum pasti jerih payahnya kehidupan.

Selesai majlis, ku lihat wajah seorang Ayah yang sebak. Walau dia sendiri yang mengetuai majlis itu dan cuba bermuka tenang, dapat ku lihat seribu kesalan bertandang. Hanya menjadi orang tua yang akur dan redha kerana itu pilihan anaknya. Ku tatap pula wajah seorang ibu. Seakan hatiku pula yang dicarik koyak seribu. Betapa sukarnya si ibu menahan airmata dari mengalir serta cuba pula memaniskan roman muka buat para tetamu. Mungkin sebelum ini telah banyak air mata yang tumpah dari kelopak matanya yang basah.

Aku jadi terkaku. Kaki seakan mahu saja berlari dan tidak lagi gagah berdiri. Tapi keadaan dan suasana tidak bersama seiringan dengan hati nurani ku yang sengsara. Aku seorang isteri jua……..

Ini kisah antara satu dari gerak-geri taridra di pentas alam. Namun hanya segelintir sahaja yang mencari makna dan pengajaran……

Thursday, February 12, 2009

TANPA KATA TANPA BICARA


Untuk sekian-sekian hari….laman ini akan sunyi dari bicara

Aku hanya ingin blog hoping… he..he…he..

Kenapa? Kerna di ruang waktu, aku perlu mencari diriku sendiri…




[Oppsss.....gambar ni aku curikk dari laman sesawang....mongabay...]







Friday, February 06, 2009

Kenapa bersedih

Perempuan
jangan menangis lagi
Andai kau tak daya melihat cahayanya bulan

Perempuan
usah menangis lagi
Andai hasratmu tak kesampaian

Perempuan
Tak perlu meratap hiba
Kerana tahta itu milik Raja
Tak ada guna menjadi derhaka

Perempuan
Raja itu Raja yang bijaksana
Melihat air pada pembetungnya
Tak kan tergadai tanah negerinya

Perempuan
Kuncikan kekecewaan dalam hati
Kau akan lebih mengerti

Perempuan
Tembakan peluru BN yang tepat
Belum tentu rebahnya rakyat

Perempuan
Kau harus tabah dan kuat
Untuk terus meniup semangat
Siasah dan hasrat mohon berkat

Thursday, February 05, 2009

Lompat Si Katak Lompat

Lompat si Katak lompat
lompatlah tinggi-tinggi
cepatlah Kome cepat
cepat sedia peti ngundi?

Lompat si Katak lompat
lompatlah atas pagar
politik perak semput tersekat-sekat
DUN Perak kena bubar?

Lompat si Katak lompat
lompat masuk lumpur
lagi banyak orang dok ngumpat
Perak belum tentu lagi hancur?

Tuesday, February 03, 2009

Apa yang kita boleh buat dengan buah Labu?

Pastinya rakyat malaysia kenal dengan buah labu yang berwarna kuning itu. Agak-agaknya nama tempat Labu kat N9 tu diambil sempena terdapat banyak buah labu kat situ kut.... aku main agak-agak je. Harap orang N9 tak marah...

Aku tengah terfikir-fikir apa lagi yang boleh kita buat daripada buah labu ni. Yang dapat aku fikirkan seperti dibawah je..

1) Masak lemak putih daun nenasin campur labu
2) Masak lemak cili padi
3) Bengkang Labu
4) Lepat Labu
5) Buah Melaka Labu
6) Sira Labu
7) Pengat Labu
8) Masak Tumis Air Labu
9) Puding Labu

Apa lagi yang boleh dibuat dengan Labu ni? Ada juga yang cadangkan kuih talam labu. Emmm aku tak pernah makan lagi. Dan belum mencuba untuk membuatnya....