Friday, March 27, 2009

PAC syor beku gaji Zambry & Exco ?

Mesti puak-puak UMNO sakit hati baca berita ni. PAC siap bagi warning pada kakitangan berkaitan lagi. Yang tak tahan tu diarah kosongkan pejabat lagi.

Baca artikel dibawah ini daripada : http://www.malaysiakini.com/news/101125

PAC syor bekukan gaji MB, exco Perak
Mar 27, 09 3:59pm
Jawatankuasa Kira-kira Wang (PAC) DUN Perak mencadangkan pembayaran gaji dan elaun menteri besar BN Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam exconya dibekukan serta-merta dengan alasan pelantikan mereka masih menjadi pertikaian.Pengerusi jawatankuasa itu Wong Kah Woh berkata, tindakan itu perlu kerana BN telah mengisytiharkan mereka sebagai kerajaan baru sewaktu gabungan DAP, PAS dan PKR mendakwa mereka masih kerajaan sah, lapor Bernama."Keputusan ini akan dimaklumkan kepada semua bahagian terbabit untuk pelaksanaan dan kami memberi amaran kepada kakitangan kerajaan berkenaan agar mematuhi arahan ini bagi mengelak mereka dikenakan tindakan," beliau dipetik berkata kepada media di bangunan setiausaha kerajaan negeri yang menempatkan DUN itu.Wong berkata PAC juga memutuskan bahawa pelantikan tiga penasihat Dr Zambry - yang bertaraf exco - dan seorang ketua penerangan kerajaan negeri sebagai tidak sah. Menurut agensi berita itu lagi, PAC mahu Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Abdul Rahman Hashim mengambil tindakan agar pejabat yang digunakan oleh empat penasihat tersebut dikosongkan dan semua kemudahan kepada mereka ditarik balik.


Tak sabar aku nak baca komen puak UMNO tentang hal ni.

Earth Hour - 28/03/2009 (8.30pm - 9.30pm)



Sempena kempen ‘Earth Hour’ besok, mungkin ramai yang akan menyertai kempen tersebut dan menutup lampu untuk tempoh sejam dari 8.30 pm – 9.30 pm. Ini adalah satu usaha kempen yang patut diberi pujian memandangkan ianya merupakan salah satu cara untuk menyelamatkan bumi kita daripada pencemaran alam yang makin ketara angkara perbuatan penghuninya sendiri.



Cuma yang merisaukan aku apakah akan ada Sang Pencuri@Perompak yang cuba mengambil kesempatan untuk memecah masuk dan mengambil harta orang pada saat kempen ini berjalan. Nampak gayanya para polis kenalah lebih bersedia. Agensi lain yang berkaitan hendaklah turut sama membantu. Mana tahu ada pulak yang nak mengambil kesempatan untuk kesenangan diri sendiri.



Anda diluar sana marilah kita bersama-sama menyertai kempen ini. Bumi kita hakmilik bersama. Janganlah lagi dicemari. Sayangi bumi.







Thursday, March 26, 2009

sembang-sembang dgn ahli puteri umno

Aku baru lepas berborak dengan seorang ahli puteri umno perak yang tengah syok shopping sakan kat tengah Kuala Lumpur. Ha...ha....ha.... kan dah kata sebelum ni, memang korang semua sibuk nak membeli belah je. Tak kisahlah, katanya dia dapat duit free....(?) Siapa yang bagi ek?
Uuuuuiiiiii................yang tu rahsia katanya.
Bayangkan kalau si ahli ni yang hanya datang sebagai penyokong pun dapat duit "elaun sebagai peraih undi", yang jadi perwakilan pulak aku tak berapa nak percaya kalau dia kata 'satu sen pun tak de' He.....he.......he.... cover bagus nampak...
Cuma yang tak berapa sedap didengar tu bila si minah ni beritahu supaya aku jangan harap sangat Dato' Nizar boleh menang di Bukit Gantang. Lepas selesai di PWTC hujung minggu ni orang-orang umno perak akan mula berkampung di Bukit Gantang pula dan memulakan kempen yang lebih berbisa. Ye ke? Beriya-iya lah minah ni kutuk Dato' Nizar dan PAS. Aku tadah telinga je... sambil-sambil tu cuba gak korek rahsia apa tindakan mereka.
La, rupanya para puteri ni plan tindakan pun tak de lagi. Tunggu arahan pihak atasan. Tak leh nak memandai cuma waktu ni mereka hanya diberi penerangan akan keburukan parti bulan je.
Alahai.........

Perjanjian Najib & Pak Lah?

Iskh!..... biar betul teori ni. Aku baru je lepas baca pasal teori ni dalam satu laman wordpress.
Kononnya mengikut kefahaman aku lah kan....., Pak Lah janji undur dan serah kerusi pada Najib kalu KJ dapat tempat? Dan kes-kes busuk Najib pun akan selamat?

Ho....ho.....ho...... ni siapa yang ikat siapa nih?

Bacalah dengan lebih nyata di http://aminiskandar.wordpress.com/

Wednesday, March 25, 2009

Hukum berita menyampaikan yang benar
Wartawan menulis yang dilihat didengar
Maklumat dicantas atas arahan pembesar
Rakyat melihat makin tak sabar
Pemimpin yang ada tak jugak sedar-sedar
Riwayat si keris macam dah nazak benar
Apakah perlu disediakan keranda yang besar



Persidangan berkampung di lubuk niaga
Selain mesyuarat macam-macam ada
yang datang masihkah ada cinta
atau sekadar berjalan nak cuci mata
sambil shopping habiskan duit yang ada
dengan harapan keris masih lagi bernyawa



Keris menjadi senjata utama
Zaman melayu dahulukala
Menghunus musuh belum tentu kena
Takut nanti diri sendiri yang tercedera



Gelanggang dibuka untuk berjuang
Siapa yang gagah dialah yang menang
Orang diluar silalah pandang
Dikaca tv ada terpampang
Mana tahu ada peluang
Untuk belasah keris yang makin goyang



Tuesday, March 24, 2009

Berhajat nak beli rumah lelong?

Pagi ni hujan turun dengan lebatnya dan sudah pasti diluar sana ada rasa sejuk yang membelai kulit wajah. Tetapi kenapa aku rasa panas. Mungkin mood pagi aku telah diganggu. Entri kali ini aku tak nak cerita pasal politik tetapi sesuatu yang lain.




Bila ekonomi negara didalam keadaan tidak menentu tambahan pula dengan suasana politik negara yang haru biru, pasaran hartanah menjadi agak lembab sekarang. Dan rata-rata kebanyakan orang berfikir banyak kali untuk membeli rumah atau hartanah baru. Tetapi ada juga pihak yang merasakan ini mungkin satu peluang yang bagus untuk mereka membeli rumah-rumah yang telah dilelong oleh pihak bank dengan harga yang jauh lebih rendah.
Kepada mereka yang berhajat untuk membeli rumah secara lelongan oleh pihak institusi kewangan cuba fikirkan perkara berikut selain daripada harga yang ingin dibida. Mungkin senarai dibawah boleh memberi sedikit gambaran yang berguna.


1) Harga bidaan yang ditawarkan
2) Status geran hakmilik – adakah ada sekatan kepentingan
3) Siapa pemaju perumahan tersebut
4) Sila semak hutang tertunggak dengan pihak pemaju untuk caj penyelengaraan
dan sebagainya
5) Tunggakan cukai pintu dan cukai tanah
6) Tunggakan bil air dan elektrik
6) Buat lawatan ke rumah yang ingin dibida mana tahu ada penghuni /
penyewa yang sain kontrak sewaan dengan pembeli asal.
7) Lantik peguam bagi pihak pembida


Kadangkala, hutang yang tertunggak tidak termasuk dalam harga bidaan dan kebanyakkan pembida terlepas pandang perkara ini. Bila kontrak telah ditandatangani pembida merasakan yang diri mereka telah tertipu dan kos nilai hartanah yang dibeli menjadi lebih tinggi. Itu belum termasuk budget untuk renovation kediaman lagi.

Sebagai pembeli dan juga pembida rumah lelong, sebaik-baiknya cari dan lantik peguam untuk mewakili anda dan jangan hanya bergantung kepada pihak peguam bank sahaja. Jangan lupa untuk membaca terma-terma yang terkandung dalam (proclamation of sale) kontrak pengistiharan jualan itu.
[Opppsssss!!!…….gambar yang kat atas tu hanyalah sekadar hiasan. Tiada kena mengena dengan rumah lelong tau.]

Bila Harakah & Suara Keadilan digantung...

Rata-rata bila buka laman-laman sesawang pagi ini ramai yang tak puas hati bila Harakah & Suara Keadilan digantung selama 3 bulan. Kenapa? Kenapa baru sekarang kononnya diberitakan bahawa kedua-dua akhbar itu membawa berita & cerita berbagai fitnah. Apakah akhbar arus perdana negara membawa berita yang benar sahaja. Kadangkala maklumat yang diberi pun tidak berapa tepat.
Cuma yang dirisaukan sekarang apakah Harakah Daily juga bakal digodam menjelang piliharaya kecil kali ini. Apakah mungkin akan ada usaha-usaha untuk menyekat penyebaran maklumat dari laman-laman blog dan web berita pula. Parti bulan mengambang kenalah usaha lebih sikit untuk menyampaikan maklumat pada orang kampung yang tidak lagi boleh membeli Harakah. Bukan semua orang kampung berupaya untuk mencari maklumat dalam internet.
Semoga bulan terus bersinar walaupun kadang-kadang ada awan hitam yang menghalang pandangan.

Friday, March 20, 2009

Bicara kata untuk piliharaya

Jikalau menampi padi, jangan tumpah isinya
Bila nak ngundi, tengok calon dan juga partinya

Diam ubi selalu berisi, diam besi akhir berkarat
Bila nak ngundi, pilihlan calon yang pentingkan akhirat

Jika tak lalu perahu di air, di gurun dirangkakkan
Apa maksud apa harapan, pada rakyat sampai-sampaikan

Mencari ikan biarlah dapat, serampang jangan pula patah
Meraih undi dengan berhemah supaya tidak hanya lelah

Teguh pohon kerana akarnya, kuat akar kerana tanah
Calon mana yang menang besar, kekuatan ada pada ahli siasah
Selamat Berhujung Minggu.....
dah ada yang bercadang nak mulakan kempen tak rasmi ke?

Thursday, March 19, 2009

Nak Undi Siapa?

Semalam ku selak akhbar Sinar. Tup-tup terpandang pula ruang iklan untuk undian sms antara Opah Pidah kita dengan Nenek Ijat. Uuuiiiii......., glamer sungguh dorang berdua ni sampai keluar dalam suratkhabar untuk pancing undi peminat. Siap ada kiraan undi sms undi siapa yang paling tinggi.
Pelik pula rasa dihati kerana aku berpendapat perwakilan yang nak berkumpul didalam lumpur kena buat pemilihan undi pada hari yang telah ditetapkan. Kenapa tiba-tiba perlu ada iklan sms semacam ini. Siapa pihak yang menganjurkan dan membuat iklan itu? Macam nak test market je... he..he..he...
Entah-entah ini salah satu teknik untuk cantas dan tebas. Bila terpapar lawan yang satu lagi terima undi sms paling popular mestilah tak puas hati dan mulalah mengatur rentak srikandi. Hai.....kata skrip dalam cerita P. Ramlee tempohari "Inilah permainan dunia......." masih relevan sampai kini.

Tuesday, March 17, 2009

Paluan Gendang telah bermula...

Maka para bentara pun telah mula memukul gendang. Paluan gendang sebagai tanda untuk pembesar bergelar yang ingin merebut kerusi emas siap sedia dengan ilmu yang dituntut dan gelanggang AMNOR telah bersedia untuk menahan amuk. Betulkah begitu?
Hulubalang yang lain terpinga-pingga, masa peraduan belum pun tiba. Mengapa perlu dipalu gendang beradu. Datanglah Nenek Kebayan memberi hikmat akan pentingnya paluan itu supaya dapat memberi gerun kepada pembesar yang berhajat benar akan kerusi emas merasa cemas sebelum rentak dan senjata sama beradu.



Sirih Pinang didalam puan
makan bersama ditengah serambi
cerita rasuah dah mula jadi hebahan
yang bertanding mula tak sedap hati



Cantik sungguh Anggerik di desa
tumbuh meliar di dalam hutan
Mari tengok siapa yang kena
dicantas kaki sebelum kedepan

Wednesday, March 11, 2009

Cerita Hangat di Malaysia Kini

Cerita 1

Katak si katak Lompat
Lompat tepi jalan
Adun yang suka lompat
Jadi bahan umpatan orang

Cerita 2

Pohon beringin dahannya rendang
Tempat bermain Pari dan Mambang
Dun yang ada macam bayang-bayang
Entahkan sayang entahkan terbuang

Cerita 3

Tak kan hilang Melayu di dunia
Menyebut Tuah dahulu kala
PPSMI dikata sini dan sana
Menteri pandang sebelah mata

Cerita 4

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Politik Negara makin nazak
Undang yang ada dipandang ringan

Orang-orang yang didoakan oleh Malaikat

Aku terima satu email yang ku kira bagus sekali untuk ku kongsi bersama anda yang sudi bertandang ke laman ku ini. Semoga hidup kita lebih diberkati olehNya.


Orang - orang yang Didoakan oleh Malaikat


Allah SWT berfirman, "Sebenarnya (malaikat - malaikat itu) adalah hamba - hamba yang dimuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah - perintah-Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang dibelakang mereka, dan mereka tidak memberikan syafa'at melainkan kepada orang - orang yang diridhai Allah, dan mereka selalu berhati - hati karena takut kepada-Nya" (QS Al Anbiyaa' 26-28) Inilah orang - orang yang didoakan oleh para malaikat :


1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci. Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa 'Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan karena tidur dalam keadaan suci'" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/37)



2. Orang yang duduk menunggu shalat. Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu shalat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia'" (Shahih Muslim no. 469)


3. Orang - orang yang berada di shaf bagian depan di dalam shalat. Imam Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra' bin 'Azib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang - orang) yang berada pada shaf - shaf terdepan" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud I/130)


4. Orang - orang yang menyambung shaf (tidak membiarkan sebuah kekosongan di dalm shaf). Para Imam yaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu bershalawat kepada orang - orang yang menyambung shaf - shaf" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/272)


5. Para malaikat mengucapkan 'Amin' ketika seorang Imam selesai membaca Al Fatihah. Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Jika seorang Imam membaca 'ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh dhaalinn', maka ucapkanlah oleh kalian 'aamiin', karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu" (Shahih Bukhari no. 782)



6. Orang yang duduk di tempat shalatnya setelah melakukan shalat. Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah SAW bersabda, " Para malaikat akan selalu bershalawat kepada salah satu diantara kalian selama ia ada di dalam tempat shalat dimana ia melakukan shalat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata, 'Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia'" (Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir menshahihkan hadits ini)


7. Orang - orang yang melakukan shalat shubuh dan 'ashar secara berjama'ah. Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, " Para malaikat berkumpul pada saat shalat shubuh lalu para malaikat ( yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu shalat 'ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga shalat 'ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, 'Bagaimana kalian meninggalkan hambaku ?', mereka menjawab, 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan shalat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan shalat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat'" (Al Musnad no. 9140, hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir)



8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakan. Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda' ra., bahwasannya Rasulullah SAW bersabda, "Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata 'aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan'" (Shahih Muslim no. 2733)



9. Orang - orang yang berinfak. Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak'. Dan lainnya berkata, 'Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit'" (Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)



10. Orang yang makan sahur. Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani, meriwayaatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada orang - orang yang makan sahur" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhiib wat Tarhiib I/519)



11. Orang yang menjenguk orang sakit. Imam Ahmad meriwayatkan dari 'Ali bin Abi Thalib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh" (Al Musnad no. 754, Syaikh Ahmad Syakir berkomentar, "Sanadnya shahih")



12. Seseorang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain. Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain" (dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Kitab Shahih At Tirmidzi II/343)

Tuesday, March 10, 2009

Pagi Isnin yang tak ceria...

2, 3 hari ni bahu dan lengan kiri terasa sakit sangat. Nak angkat tangan pun rasa tak larat. Silap aku kerana mengambil mudah tentang sakit yang dirasa pada setiap pagi ketika bangun tidur selama hampir 3 minggu.
Akhirnya pagi ini aku jumpa doktor yang kebetulan namanya sama dengan nama aku. He..he.. dengar bebelan doktor dipagi hari ku anggap macam dengar Sinar FM. Dalam hati cepatlah doc bagi ubat. Puan Doktor tu nasihatkan aku selalu minum susu dan buat gerakan tangan ala-ala senaman macam yang dia ajar. Aku pun angguk-angguk walaupun ada rasa nak buat lawak geleng-geleng. Dan ubat-ubat yang dia bagi tu membuatkan aku rasa macam nak tercekik. Mai aii....., banyaknya pil. Kena telan semua ke? eh! eh! doktor tu macam tau je apa yang ku sebut dalam hatiku. Dia pun berkata "Kalau u rasa nak cepat baik sakit dibahu tu, u kena habiskan semua ubat yang i bagi. Dan u kena pastikan yang diri u tak lupa untuk minum susu setiap hari. Dengan tahap kesihatan u dan faktor umur, u have no excuse." Alahai...... benci betul dengar tambah-tambah bila dia sebut faktor umur. Iskh! doktor ni macam nak suruh aku rasa tua je. Well, aku memang perasan yang aku ni muda lagi..... hi..hi.. hi..
Sebelum aku ketuk papan kekunci kat PC ni, aku membaca entry "Faisal Tehrani" dalam blognya. Tentang perjuangan bahasa melayu. Aku menyokong agar bahasa melayu dikembalikan pada duduk asal martabatnya. Bahasa Inggeris satu keperluan masa kini namun bahasa melayu, bahasa ibunda negara tidak harus dipinggirkan oleh semua rakyat jelata. Bacalah tentang apa yang dirasa oleh beliau di lamannya:- http://www.tehranifaisal.blogspot.com/
Marilah bersama-sama menyokong perjuangan bahasa kita.

Wednesday, March 04, 2009

Politik Perak Makin Haru Biru...

Alahai Perak kampungku
kenapa langit mu tidak lagi biru
yang ku lihat hanya awan kelabu
dan udara mu penuh debu.....


Yang menang belum tentu menang walau rasa senang
Yang kalah dan mengalah belum tentu kalah walau payah
(fikir-fikirkan.........)


[Kalaulah P.Ramlee ada lagi dizaman ini, mesti beliau ketawa besar dengan aksi dan gelagat para ahli politik Malaysia]

Tuesday, March 03, 2009

CINTA ITU APA?

Untuk seorang rakan yang sedang asyik bercinta. Aku doakan kau bahagia. Yang penting restu ayah bonda agar kehidupanmu aman sentosa.


Cinta itu warna warni
Pada jiwa yang menghargai
Cinta itu warna kelabu
Saat hati tak menentu

Cinta bertukar warna biru
Bila dunia hanya milik kau, aku
Cinta umpama bunga-bunga tulip
Saat pandangan mata tak berkelip

Cinta umpama mawar merah
Yang hadir bersama aliran darah
Cinta sesuci mawar putih
Saat ianya baru berputik

Cinta adalah warna-warna pelangi
Yang menceriakan hati
Cinta adalah laut dalam
Akan lemas tanpa pedoman

Cinta pada manusia
Adakala hati sendiri yang terseksa
Cinta pada Ilahi
Cintamu akan dirahmati
Nota untuk mu.....,
kau harus tahu mengawal cinta. Semoga tercapai impianmu membina mahligai untuk berkeluarga.