Friday, September 30, 2011

5S punya pasal........

Apa yang penting? KERJASAMA.........huhuhu :(



Sejak kebelakangan ni agak sibuk dengan 5S. Gara-gara nak mendapatkan sekeping sijil pengiktirafan bahawa pihak syarikat mengamalkan dasar 5S maka secara tidak langsung semua kakitangan harus terlibat dengan projek ini.


Apa itu 5S? Kalau semak dalam laman sesawang ni cukup banyak info yang boleh didapati. Secara umumnya 5S itu dalam bahasa yang mudah difahami ialah ‘SISIH, SUSUN, SAPU, SERAGAM & SENTIASA AMAL’


Nampak mudah je kan.......TETAPI bila nak melaksanakan projek ni, aduyaiiii....letih!!! terutama bila banyak sangat komen2 negative pada peringkat awal projek dijalankan. Ramai kakitangan tidak mahu bekerjasama dalam menjayakan projek ni. Tak pasal-pasal asyik kena marah je.
Aku yang dilantik sebagai salah seorang AJK untuk projek 5S kadang-kadang terasa stress jugak. Staff dept sendiri pun payah nak bagi kerjasama. Ada juga boss-boss yang suka sangat memperli tentang 5S. Iskh!......sebenarnya 5S ni untuk memudahkan cara bekerja. Yelah, mungkin pada peringkat awal terasa seperti membuang masa namun jika diamalkan akan memberi lebih banyak faedah kepada syarikat dan juga staff itu sendiri.


Sebelum tibanya hari untuk diaudit oleh pihak MPC, Committee 5S telahpun mengadakan beberapa siri audit dalaman kepada semua jabatan. Bila markah rendah bising pulak. Dapat tag merah kecohnya macamlah kena keluar padang seperti perlawanan bola. Eeiiii......tak faham betul. Tag merah tu untuk pembaikkan.


Kini hampir 80% kakitangan biasa telah terbuka minda mereka dan faham untuk terlibat dalam aktiviti 5S. Hmmmm yang pelik tu ada pulak sebahagian ketua-ketua jabatan yang pandang rendah pada program 5S ni. Almaklumlah antara aktiviti 5S kena buat label pada bahagian, ruang, alatan mahupun persekitaran pejabat . Tujuan label untuk memberi lebih kemudahan dan nilai tambah pada kerja namun asyik kena perli seolah-olah mereka itu kanak-kanak tadika. Hmmmm....sedih tak?


Apapun aku percaya jika kita ikhlas dalam bekerja insyaAllah, Allah swt akan mempermudahkan urusan kita. Semoga segala usaha penat lelah dan kerjasama erat rakan-rakan akan membuahkan hasil yang terbaik.

Tuesday, September 06, 2011

Resepi Kek Suji @ Semolina

Inilah resepi Kek Suji yang dibawa balik ke Trengganu semasa hari raya tempohari.


RESEPI KEK SUJI @ SEMOLINA




Bahan2

250 gm mentega (butter) * kalau guna majerin biasa tak berapa sedap

160 gm gula perang * kalau nak guna gula halus pun boleh
[hari tu guna gula perang]


2 camca besar madu

4 biji telur gred A

100 ml susu segar
[lepas sahur mana nak cari susu segar, kedai pun tak bukak lagi. Hehe...bantai aje guna susu sejat dlm tin tu-sedap gak]


2 camca teh esen vanilla
[ni lagi kelakar, esen vanilla dah habis. Guna esen ros. sesuka hati je tak ikut resepi-janji wangi...]

170 gm tepung naik sendiri * Kalau guna tepung gandum-tambahkan 1 camca teh baking powder
[guna tepung kek - samalah tu kak :D]


100 gm tepung Suji

½ camca teh pewarna kuning telur (optional) - [memang letak pun, taklah kuning sangat..]



Cara2 :-

Tepung naik sendiri tu diayak 2 kali. Kalau guna tepung gandum pun prosesnya sama juga.
[hehehe.... nak cepat, ayak sekali je...]


Campurkan dengan tepung Suji dan digaul sebati kedua2 jenis tepung tu.

Dalam bekas lain Telur, Susu, Esen Vanilla dan pewarna kuning telur dipukul sedikit hingga sebati.

Mentega, gula dan madu disatukan ke dalam mangkuk mixer dan diputar hingga kembang. Masukkan bancuhan yang mengandungi telur+esen dll tu sedikit demi sedikit dan putar hingga gebu dan berkrim.

Setelah adunan gebu, perlahankan kelajuan mixer dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Matikan mixer, gaul rata adunan dan masukkan dalam Loyang kek.

Bakar dengan suhu 175c


p/s - memang syoklah buat kek suji ni. Rasa dia macam kek yang mak aku buat masa kecik2 dulu...cuma mak suka letak macam2 warna..jadi kek pelangi..dulu2 mak tak guna mixer pun, jadi gak kek dia...