Tuesday, September 06, 2011

Resepi Kek Suji @ Semolina

Inilah resepi Kek Suji yang dibawa balik ke Trengganu semasa hari raya tempohari.


RESEPI KEK SUJI @ SEMOLINA




Bahan2

250 gm mentega (butter) * kalau guna majerin biasa tak berapa sedap

160 gm gula perang * kalau nak guna gula halus pun boleh
[hari tu guna gula perang]


2 camca besar madu

4 biji telur gred A

100 ml susu segar
[lepas sahur mana nak cari susu segar, kedai pun tak bukak lagi. Hehe...bantai aje guna susu sejat dlm tin tu-sedap gak]


2 camca teh esen vanilla
[ni lagi kelakar, esen vanilla dah habis. Guna esen ros. sesuka hati je tak ikut resepi-janji wangi...]

170 gm tepung naik sendiri * Kalau guna tepung gandum-tambahkan 1 camca teh baking powder
[guna tepung kek - samalah tu kak :D]


100 gm tepung Suji

½ camca teh pewarna kuning telur (optional) - [memang letak pun, taklah kuning sangat..]



Cara2 :-

Tepung naik sendiri tu diayak 2 kali. Kalau guna tepung gandum pun prosesnya sama juga.
[hehehe.... nak cepat, ayak sekali je...]


Campurkan dengan tepung Suji dan digaul sebati kedua2 jenis tepung tu.

Dalam bekas lain Telur, Susu, Esen Vanilla dan pewarna kuning telur dipukul sedikit hingga sebati.

Mentega, gula dan madu disatukan ke dalam mangkuk mixer dan diputar hingga kembang. Masukkan bancuhan yang mengandungi telur+esen dll tu sedikit demi sedikit dan putar hingga gebu dan berkrim.

Setelah adunan gebu, perlahankan kelajuan mixer dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Matikan mixer, gaul rata adunan dan masukkan dalam Loyang kek.

Bakar dengan suhu 175c


p/s - memang syoklah buat kek suji ni. Rasa dia macam kek yang mak aku buat masa kecik2 dulu...cuma mak suka letak macam2 warna..jadi kek pelangi..dulu2 mak tak guna mixer pun, jadi gak kek dia...

No comments: