Wednesday, March 31, 2010

Brunei lebih takutkan laknat Allah swt...Malaysia???


Tak tahulah apa korang rasa bila baca keratan akhbar tu. Mampukah Malaysia menolak perniagaan tentang arak ini? Sekurang-kurangnya Brunei bersikap tegas. Malaysia tanah airku yang mengaku sebagai sebuah negara islam bagaimana pula?


Ekonomi Malaysia akan mundurkah jika perniagaan arak ini dihentikan?

Tuesday, March 30, 2010

Dakwah dimana?

Ada teman yang menegur sebab aku dah lama tak update blog. Bukannya apa, sibuk sikit dengan pelbagai urusan. Kadang-kadang tu tangan ni terasa gatal sangat menaip sesuatu namun masa & keadaan tidak mengizinkan.



Cuma aku ingin menitipkan pesan disini buat teman-teman semua, jangan lupa pada zakat pendapatan. Kerana bukan semua duit yang kita dapat tu milik kita. Ada bahagian untuk hamba Allah yang lain juga. Kita hanya sebagai perantara sahaja. Bukannya kena bayar zakat sampai separuh dari harta kita pun.... sikit je. Kebanyakan daripada kita ni hanya sibuk nak bayar zakat masa nak raya nanti. Apa salahnya kita bayar awal. Nak tunggu raya, entah-entah duit yang ada tu dah tinggal ciput. Camna?



Lagi satu, ilmu ni aku perolehi daripada kuliah zohor tadi. Ingin berkongsi dengan pembaca blog semua. Kalau kita tak mampu nak berceramah [baca berdakwah], kita patut ambil tindakan dengan menyokong usaha-usaha dakwah seperti menderma untuk majlis dakwah tersebut. Tal boleh atau tak mampu nak menderma, kita tolong dengan usaha memberi tenaga pada keperluan tersebut. Tak mampu lagi...... usahakan untuk dengar majlis ilmu. TETAPI, jangan sekali-kali kita HALANG kerja dakwah. Berdosa tau! Sekarang ni bukannya orang kafir yang halang kerja-kerja dakwah tetapi mereka-mereka yang mengaku Islam. Dakwah Islam bukan hanya di Masjid dan surau. Kat tempat-tempat umum pun boleh berdakwah. Konon mengaku Malaysia negara Islam, tak kan tak boleh nak bagi ceramah percuma kat pasar kot.... Apa kata sambil-sambil beli ikan sayur tu, kita dengar ceramah ilmu. Bagi peniaga dipasar, daripada asyik nak pasang hot fm, pasanglah kaset/cd kuliah daripada ustaz/ustazah. Mungkin pada peringkat permulaan kita rasa pelik dengan idea ni namun bila dah terbiasa esok oklah....



Alahai....ingatkan nak tulis panjang lebar lagi. Tapi tak sempatlah pulak. Nantilah bila ada kesempatan aku akan menceceh lagi dalam diary ini.


Wednesday, March 03, 2010

Ada yang tak kena dengan PKR?

Something wrong somewhere? Huh! cerita keluar parti lagi........ kali ini Ahli Parlimen Bagan Serai pula.


"Atas nama Allah, saya ingin mengumumkan mahu keluar dari PKR", kata Mohsin pada sidang medianya.



Tidakkah kita berasa pelik bila ramai yang keluar daripada PKR? Apakah betul semua yang keluar itu dibeli UMNO? Tidakkah kita cepat sangat melatah menuduh macam-macam kepada mereka yang kita tidak sangka sama sekali akan keluar dari parti. Pernahkah kita mengkaji sebab musabab mereka-mereka ini mengambil tindakan yang sedemikian. Secara peribadi aku berpendapat yang PKR lebih kurang sama je UMNO malahan sebelum dan semasa FRU12 dahulu ramai daripada orang UMNO yang lebih rela lompat masuk PKR daripada duduk dibawah payung PAS. Jadi tak heranlah kalau pemikiran kedua parti ni lebih kurang sama je.



Terdapat juga beberapa ahli parlimen PKR yang kita nampak lebih ke arah PAS tapi bertanding dulu atas nama PKR. Salah siapa? Adakah duduk didalam PKR lebih mendaulatkan Islam daripada duduk dalam PAS?



Carilah sebab yang tersirat dan tersurat kenapa semua ini berlaku. Secara peribadi aku rasa semuanya bermula dari isu pengunaan nama Allah swt. Mati nanti kita akan ditanya ke kita ni masuk parti politik mana. Kita akan ditanya ke berapa ramai orang duk mengundi kita masa pilihanraya. Politik tu memanglah penting untuk memerintah sesebuah negara. Namun jika kita disuruh buat pilihan antara tiket politik dan tiket agama, lebih baiklah pilih agama dan peliharalah akidah kita.