Tuesday, March 30, 2010

Dakwah dimana?

Ada teman yang menegur sebab aku dah lama tak update blog. Bukannya apa, sibuk sikit dengan pelbagai urusan. Kadang-kadang tu tangan ni terasa gatal sangat menaip sesuatu namun masa & keadaan tidak mengizinkan.



Cuma aku ingin menitipkan pesan disini buat teman-teman semua, jangan lupa pada zakat pendapatan. Kerana bukan semua duit yang kita dapat tu milik kita. Ada bahagian untuk hamba Allah yang lain juga. Kita hanya sebagai perantara sahaja. Bukannya kena bayar zakat sampai separuh dari harta kita pun.... sikit je. Kebanyakan daripada kita ni hanya sibuk nak bayar zakat masa nak raya nanti. Apa salahnya kita bayar awal. Nak tunggu raya, entah-entah duit yang ada tu dah tinggal ciput. Camna?



Lagi satu, ilmu ni aku perolehi daripada kuliah zohor tadi. Ingin berkongsi dengan pembaca blog semua. Kalau kita tak mampu nak berceramah [baca berdakwah], kita patut ambil tindakan dengan menyokong usaha-usaha dakwah seperti menderma untuk majlis dakwah tersebut. Tal boleh atau tak mampu nak menderma, kita tolong dengan usaha memberi tenaga pada keperluan tersebut. Tak mampu lagi...... usahakan untuk dengar majlis ilmu. TETAPI, jangan sekali-kali kita HALANG kerja dakwah. Berdosa tau! Sekarang ni bukannya orang kafir yang halang kerja-kerja dakwah tetapi mereka-mereka yang mengaku Islam. Dakwah Islam bukan hanya di Masjid dan surau. Kat tempat-tempat umum pun boleh berdakwah. Konon mengaku Malaysia negara Islam, tak kan tak boleh nak bagi ceramah percuma kat pasar kot.... Apa kata sambil-sambil beli ikan sayur tu, kita dengar ceramah ilmu. Bagi peniaga dipasar, daripada asyik nak pasang hot fm, pasanglah kaset/cd kuliah daripada ustaz/ustazah. Mungkin pada peringkat permulaan kita rasa pelik dengan idea ni namun bila dah terbiasa esok oklah....



Alahai....ingatkan nak tulis panjang lebar lagi. Tapi tak sempatlah pulak. Nantilah bila ada kesempatan aku akan menceceh lagi dalam diary ini.


No comments: