Friday, April 24, 2009

Apa Nak Jadi?

Apa nak jadi
Dengan urus tadbir Pie Em ini
Kuasa belum seratus hari
Berbagai cerita timbul sana sini


Apa nak jadi
Pada tanah timur ni
Semua kena mengaku berjanji
Jika tidak tak aman ke negeri


Apa nak jadi
Nak lelong pula si camry
Awat yang rasa sakit hati
Bukannya nak guna duit sampai berlori


Apa nak jadi
Penanti bukan kawasan mati
Tapi kenapa Be End tak berani
Belum berperang dah kalah lagi


Apa nak jadi
Mana perjuangan melayukan ekonomi
30 percen pun dah hilang tak tercari

Sabarlah hati……….

Wednesday, April 22, 2009

Resepi Kek Kukus Prune

Salam pagi semua.... pagi ni aku rasa ceria sikit sebab selalunya time-time macam ni aku dah mula rasa pening-pening. Setakat ni ok pulak, belum lagi rasa pening. Seronoknya. Sebagaimana yang dah dijanji tempohari, kat bawah ni ada resepi Kek Kukus Prune yang sedap tu.
Tapi kan, aku sendiri pun belum cuba lagi resepi ni cuma dah merasa makan je. Buat masa ni aku belum berselera lagi nak buat kek sendiri. Tunggulah bila tiba masa yang sesuai.



250 g butter
2 cawan tepung naik sendiri
½ cawan gula putih
½ cawan gula perang
¼ tin susu pekat manis
20 biji prune (dikisar dengan sedikit air)
5 biji prune dihiris kasar
5 biji telur



Cara-caranya:-


Didihkan air dalam pengukus
Putarkan butter, gula & susu hingga sebati
Masukkan telur satu persatu
Masukkan prune yang telah dikisar
Masukkan tepung sedikit demi sedikit
Akhir sekali masukkan prune yang dihiris
Dan kacau adunan dengan senduk pun dah ok
Pas tu apa lagi… gris kan loyang dengan butter dan kukus selama 1 ½ jam


[Pesanan daripada teman aku tu, kalau nak lagi sedap guna prune jenama sun sweet]


Selamat mencuba.

Wednesday, April 15, 2009

Anak
Anugerah Tuhan
Untuk kita didik menjadi insan
Bukan sekadar sebagai hiasan



Anak
Begitu tinggi harapan ibu ayah
Supaya dewasa berdiri gagah
Dengan ilmu serta ibadah



Anak
Jangan sekali kau lupa jasa ibu ayah
Yang membesarkan mu dengan lelah
Bersama doa-doa kesejahteraan
Agar hidup mu nanti sentiasa dibawah rahmat Tuhan


~Aishah Jamal~
Kuala Lumpur



**** Tahniah kepada Nafastari & MawarNafastari kerana telah bergelar Ibu & Ayah.
**** Tahniah juga kepada WS Zuriati kerana telah memperolehi cahayamata ketiga.

Thursday, April 09, 2009

Aqillah yang teringin makan Roti....

Ini antara perbualan aku dengan Aqillah malam tadi.

“Mama, kenapa mama dah lama tak buat Roti?”
“Asyik beli je. Mama buatlah malam ni…”

Aku pun menjawap :

“Alah…yong, lain kali ajelah mama buat. Tepong untuk buat Roti tu dah habis.”

Dengan muka frust Aqillah kata “Okey….”


Dulu, aku memang le rajin buat roti sendiri. Lepas tu letak macam-macam inti. Kadang-kadang buat berbagai bentuk dan rupa. Cepat je habis kena bedal dengan anak-anak.
Untuk 2, 3 bulan akan datang ni….. minta maaf le tak larat aku nak buat roti tu. Rasa cam malas je. Kalau paksa gak mau aku tergolek depan Oven tu karang. He..he..he…
Kesian kat anak-anak aku 2, 3 menjak ni asyik breakfast roti kedai je… nak masak menu lain aku rasa tak larat. Menghadap singki yang penuh dengan pinggan mangkuk tu pun kadang-kadang aku rasa macam nak termuntah. Ini kan pula nak masak macam-macam.
Layan katil lagi best……


Aku terima beberapa potong kek prune semalam daripada seorang teman. Katanya sempena menyambut kemenangan PAS dibukit Gantang. Hi...hi...hi.... kelakar betul dengan gurauannya. Sekarang ni aku tengah nak membodek dia untuk dapatkan resepi kek tu. Sedap sangat……. Kalau aku berjaya dapatkan resepi tu nanti, aku akan kongsikan dengan korang semua yang sudi bertandang kat blog aku ni.


Wednesday, April 08, 2009

Pagi ini pagi yang ceria kepada para penyokong PR. Seronok sungguh mereka sembang-sembang pasal kemenangan semalam. Ada yang beri komen tentang salah satu sebab kekalahan BN ialah kerana sibuknya bekas PM Tun Mahadhir datang berkempen. Uuiiiii…., ingatkan ada orang yang suka. Rupanya ramai yang menyampah! Nasib le kan….. lagi banyak percakapan yang keluar daripada mulut Tun Mahadhir, lagi banyak orang sok-sek kutuk dia.



Sekarang kita tengok pula barisan kabinet baru yang akan diperkenalkan oleh PM baru kita. Siapa yang masih kekal dan siapa pula yang terkeluar daripada barisan kepimpinan kerajaan. Dan sesuatu yang pasti Dato’ Najib dan para menteri yang dilantik akan menghadapi situasi sukar untuk memenangi semula hati rakyat Malaysia yang semakin tidak dapat menerima UMNO dan sekutunya. Dan mereka-mereka yang kelihatan begitu rapat dengan orang-orang tertentu dalam barisan kepimpinan bolehkah dipercayai akan setianya kepada parti kerajaan. Mungkinkah hanya bersikap ‘ada udang sebalik batu’? Atau masihkah ramai yang kaki ampu dan kerjanya hanya membodek menteri sahaja? Kita tunggu dan lihat perkembangan politik Malaysia.



Secara peribadi apa yang aku harapkan daripada PM baru ialah satunya tentang isu PPSMI. Aku berharap sangat yang Dato’ Najib sepupu Dato’ Hishammudin ini akan buka mata seluas-luasnya tentang isu tersebut. Jangan hanya melihat keputusan peperiksaan pada sekolah-sekolah dibandar. Lihat dan halusilah akan masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar diluar bandar. Sayangilah masa depan anak-anak orang Melayu kita. Sayangilah bahasa ibunda kita. Jika betul ingin mempertingkatkan bahasa inggeris, berilah pilihan pada pelajar untuk mempelajari sastera inggeris. Jangan pula korbankan matapelajaran sains dan matematik itu pula.



Yang keduanya, aku harapkan Dato’ Najib dapat menangani isu ekonomi negara yang semakin tidak menentu. Bila ekonomi negara dalam keadaan gawat, kesannya amatlah ketara pada rakyat. Suka atau tidak wang ringgit akan mempengaruhi emosi dan motivasi kerja kebanyakkan orang. Faktor wang ringgit juga kadangkala boleh membawa kepada isu-isu jenayah. Bila kehidupan rakyat semakin susah ada kemungkinan kes jenayah juga akan meningkat. Dato’ Najib harus memikirkan perkara ini dengan lebih berhemah. Janganlah pula nanti hanya saluran tertentu sahaja yang mendapat imbuhan ekonomi. Peluang haruslah diberikan secara terbuka dan samarata.



Dato’ Najib baru menjadi PM hanya beberapa hari. Kita beri peluang kepadanya untuk membuktikan bahawa dia layak untuk memegang title ‘PM’ itu……… Jika rentak dia salah, dah tentu ramai pihak yang akan membantah.

Tuesday, April 07, 2009

Siapa pengundi hantu itu??






Siapa mereka? Adakah mereka yang dikatakan sebagai pengundi hantu? Gambar ini aku cilok daripada http://politikbanjar.blogspot.com Baca berita terkini tentang apa yang berlaku di Bukit Gantang dalam blog tersebut.
Aku baru je selesai berborak dengan salah seorang Puteri UMNO yang ikut serta dalam 4 buah bas yang dikatakan ditahan di Trong. Usik-usik dia.....dan bertanya adakah dia salah seorang pengundi hantu tersebut? Keh.....keh....keh...... bersemangat betul adik puteri ni. Katanya "dia & the geng datang dari Ipoh sebagai pasukan sorak untuk BN bukan sebagai pengundi hantu" Ha..ha...ha... suka sungguh aku menyakat dia.
Lepas tu ada ke patut dia kata PAS yang datang sebagai pengundi hantu dari Trengganu nun. Aku jelaskan pada adik puteri itu bahawa kebanyakan orang parti bulan datang sebagai sukarelawan tanpa ditawarkan imbuhan wang. Kalau ada yang sudi menaja itu rezeki. Tak sama langsung dengan parti keris, kerana orang-orangnya hanya akan buat kerja bila ada Upah. Kalu tak de duit boo layan.....
Macam mana pun selepas ini mari kita lihat keputusan pilihanraya di Bukit Gantang malam nanti. Aku mengharapkan kemenangan parti bulan mengambang. Apapun, mari kita rewang-rewang cari maklumat terkini dalam laman sesawang. Dan aku nak ucapkan terimakasih pada team bloggers yang berkampong di Bukit Gantang kerana sudi berkongsi berita-berita terkini untuk ditatapi oleh semua pembaca. Tahniah atas usaha gigih you all.

Monday, April 06, 2009

Aku mabuk
Mabuk cuaca
Aku mabuk
Juga sakit kepala
Aku mabuk, rasa nak muntah pun ada
Tapi aku mabuk gembira
Kenapa ye?



Aku juga mabuk piliharaya
Akan hilang bila dengar keputusan
Pada malam ketujuh harinya
Purnama empat bulan tahun ini juga


{Antara Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai, aku rasa kempen mengundi paling mabuk di Bukit Gantang} - He..he...he....

Wednesday, April 01, 2009

Bukit Gantang yang panas.....



3, 4 hari ni asyik rasa pening-pening je kepala. Alahai…..kenapa pulak tubuh badan mula rasa tak selesa. Agaknya ada penyakit yang nak datang bertandang. Nak update blog pun rasa macam malas je. Aku lebih suka rewang-rewang dan jenguk laman sesawang orang lain Baca perkembangan politik negara. Baca apa pandangan rakyat tentang pilihanraya kecil 7 April ini.


Kerusi yang paling panas abad ini tentulah kerusi parlimen yang nak ditanding di Bukit Gantang. Mana tak panas, kerusi tu sebagai satu tunjuk arah parti politik mana yang bakal mengegarkan lagi politik negeri perak. Kalau tak, tak kan lah ada ura-ura yang bekas PM Malaysia, Tun Mahathir akan turun untuk turut sama berkempen kat sana. Kenapa tidak di Bukit Selambau? Dekat sedikit dengan kampong beliau sendiri. Tergugatkah pendirian bakal pengundi di Bukit Gantang nanti dengan kehadiran bekas PM ini?


Nampak gayanya orang parti bulan kena ambil langkah berjaga-jaga dan bersiap sedia. Manalah tahu, kot-kot orang BN dapat ilham nak guna peluru terbaru untuk tembak sasaran. Orang-orang PAS jangan terlalu yakin dan megah bahawa mereka akan menang mudah di Bukit Gantang. Ramai penyokong yang datang berhimpun semasa hari penamaan calon tempohari belum lagi boleh menentukan kemenangan PAS. Kenapa aku tulis macam ni…….. kerana hari penamaan calon tu jatuh kepada hari Ahad, hari cuti hujung minggu dan ramai orang tak bekerja. Ramai yang hadir tu pun kebanyakkan datang daripada luar kawasan.


Hari mengundi pula 7hb April 2009 nanti jatuh pada hari Selasa. Hari Bekerja tu….. Berapa ramai pengundi berdaftar yang layak mengundi yang bekerja diluar kawasan dibenarkan bercuti pada hari berkenaan? PAS kena ambil kira juga faktor ini. Jangan sampai PAS dikatakan hanya menang sorak sahaja.


Dan telah ada suara-suara sumbang yang mengatakan orang-orang PAS di Bukit Gantang mula menunjukkan belang seolah-olah mereka dah menang. Sabar. Sabar…… mungkin itu hanya provokasi pihak lawan. Walau bagaimanapun, sensitiviti orang-orang tempatan terutamanya orang melayu kita haruslah diambil kira. Jangan terlalu mengutuk orang. Patutnya kena bagi penerangan apa yang PAS boleh dan pasti lakukan demi kebaikan para pengundi mereka. Ada yang kata mereka jelak dengan kempen mohon simpati pengundi diatas krisis jawatan MB. Macam mana pulak tu?


Entahlah…aku kat KL ni tak tahu macam mana suasana sebenarnya kat sana. Cuma dengar orang-orang kampong bercerita dan juga baca apa yang telah tertera dilaman maya. Aku harap PAS boleh menang dengan bilangan undi yang lebih meningkat berbanding pada piliharaya terdahulu. Kepada para petugas PAS disana aku ucapkan selamat berkempen. Kempenlah dengan lebih bijaksana agar bulan lebih bercahaya.
Oh Bulan mana bintang
diatas pokok kayu Ara
wahai pengundi Bukit Gantang
Undi kalian amatlah berharga