Pagi ini pagi yang ceria kepada para penyokong PR. Seronok sungguh mereka sembang-sembang pasal kemenangan semalam. Ada yang beri komen tentang salah satu sebab kekalahan BN ialah kerana sibuknya bekas PM Tun Mahadhir datang berkempen. Uuiiiii…., ingatkan ada orang yang suka. Rupanya ramai yang menyampah! Nasib le kan….. lagi banyak percakapan yang keluar daripada mulut Tun Mahadhir, lagi banyak orang sok-sek kutuk dia.



Sekarang kita tengok pula barisan kabinet baru yang akan diperkenalkan oleh PM baru kita. Siapa yang masih kekal dan siapa pula yang terkeluar daripada barisan kepimpinan kerajaan. Dan sesuatu yang pasti Dato’ Najib dan para menteri yang dilantik akan menghadapi situasi sukar untuk memenangi semula hati rakyat Malaysia yang semakin tidak dapat menerima UMNO dan sekutunya. Dan mereka-mereka yang kelihatan begitu rapat dengan orang-orang tertentu dalam barisan kepimpinan bolehkah dipercayai akan setianya kepada parti kerajaan. Mungkinkah hanya bersikap ‘ada udang sebalik batu’? Atau masihkah ramai yang kaki ampu dan kerjanya hanya membodek menteri sahaja? Kita tunggu dan lihat perkembangan politik Malaysia.



Secara peribadi apa yang aku harapkan daripada PM baru ialah satunya tentang isu PPSMI. Aku berharap sangat yang Dato’ Najib sepupu Dato’ Hishammudin ini akan buka mata seluas-luasnya tentang isu tersebut. Jangan hanya melihat keputusan peperiksaan pada sekolah-sekolah dibandar. Lihat dan halusilah akan masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar diluar bandar. Sayangilah masa depan anak-anak orang Melayu kita. Sayangilah bahasa ibunda kita. Jika betul ingin mempertingkatkan bahasa inggeris, berilah pilihan pada pelajar untuk mempelajari sastera inggeris. Jangan pula korbankan matapelajaran sains dan matematik itu pula.



Yang keduanya, aku harapkan Dato’ Najib dapat menangani isu ekonomi negara yang semakin tidak menentu. Bila ekonomi negara dalam keadaan gawat, kesannya amatlah ketara pada rakyat. Suka atau tidak wang ringgit akan mempengaruhi emosi dan motivasi kerja kebanyakkan orang. Faktor wang ringgit juga kadangkala boleh membawa kepada isu-isu jenayah. Bila kehidupan rakyat semakin susah ada kemungkinan kes jenayah juga akan meningkat. Dato’ Najib harus memikirkan perkara ini dengan lebih berhemah. Janganlah pula nanti hanya saluran tertentu sahaja yang mendapat imbuhan ekonomi. Peluang haruslah diberikan secara terbuka dan samarata.



Dato’ Najib baru menjadi PM hanya beberapa hari. Kita beri peluang kepadanya untuk membuktikan bahawa dia layak untuk memegang title ‘PM’ itu……… Jika rentak dia salah, dah tentu ramai pihak yang akan membantah.

No comments:

Sebuah coretan pada diary

Setelah lama tidak menulis, aku kehilangan kata-kata. Sebenarnya ingin ku tulis berbagai cerita namun kekangan waktu selalu sahaja membatask...