Thursday, September 17, 2009

Salam Lebaran



Salam Lebaran untuk rakan taulan


juga kaum keluarga yang membaca coretan


semoga raya yang disambut mengembirakan


namun jangan dilupa pada mereka yang serba kekurangan


hulurkan bantuan sekadar kemampuan


agar indahnya raya dapat dikongsikan


bersama mereka yang memerlukan.



Aku akan mula bercuti mulai esok. Anak-anak dah tak sabar nak menyambut raya. Tahun ni kali pertama aku tidak membuat biskut raya sendiri. Semua main beli je. Rasa tak larat nak mengadap oven tu lama-lama. Lagipun bila kandungan dah 7 bulan ni, cepat rasa penat. Akhir-akhir ni pun untuk juadah berbuka, aku beli je ikut selera anak-anak & suami. Tak kisahlah keluar RMRM tu..... asalkan badan tak penat sangat. Mood nak menghias rumah ni pun hilang. Kalau rajin, mungkin selepas pulang dari kampong nanti baru nak menghias rumah. Tengoklah macam mana nanti.


So, kepada mereka-mereka yang akan pulang beraya ke kampong halaman tu aku doakan semoga kalian semua selamat dalam perjalanan.

Wednesday, September 09, 2009

Yang aku tak faham dengan Indonesia

Aku pelik betul lah dengan perangai segelintir orang Indon ni. Tak faham sungguh. Apa yang mereka nak daripada Malaysia sebenarnya? Aku rasa dorang ni dengki kut dengan kemakmuran negara ni. Tak habis-habis dengan isu yang kononnya orang-orang malaysia ni tak prihatin dengan mereka. Macam kes tarian pendet tu, orang malaysia pun tak hingin nak mengaku itu tarian tradisional. Apa kelas dengan tarian pendet. Tak semengah langsung. Lagi satu pasal kes lagu Negaraku. Tu pun depa tak puas hati jugak. Kononnya lagu tu lagu 'Terang Bulan' le pulak haiii....
Tapi yang membuatkan aku menyampah tu bila depa suruh bagi gaji RM800 pada AMAH negaranya. UUUiiiiiii........ kayanya orang malaysia ni sampai maid pun kena bayar lapan ratus hinggit sebulan. Nasib baik tak dikuatkuasakan lagi. Dahlah depa mintak cuti, kita turutkan. Sekarang ni depa mintak RM600 pulak kalu nak sambung perkhidmatan maid yang sedia ada. Aku sebenarnya kat umah memang tak guna maid indon pun. Semua kena uruskan sendiri. Cumanya aku membayangkan ramailah maid yang sedia ada naik tocang kalu dengar berita ni. Bagus sangat ke perkhidmatan mereka. Yang biasa aku dengar dari teman-teman banyak masalah dengan maid indon ni. Banyak yang tak pandai buat kerja pun. Sebagai manusia memanglah kita kena menghargai mereka yang telah menolong kita tapi kalu asyik buat kerja tak betul memanglah naik angin para majikan. Bayangkan jika mereka bekerja dirumah para menteri indonesia dinegara mereka sendiri, adakah pendapatan mereka tu menyamai dengan apa yang dibayar oleh warga malaysia? Mungkin tidak. Sebab tu aku rasa dorang tu mengada-ngada nak mintak gaji lebih. Dahlah kos nak berurusan dengan ejen ni makan ribu riban. Daripada bagi gaji 800 tu pada maid lebih baik para suami sedekahkan kepada para isteri je. Lagi berkat. Aku rasa orang indon yang kerja kilang kat Malaysia sekarang ni pun payah nak dapat gaji banyak tu. Apa kata kalu kerajaan Malaysia buka peluang pula pada warga Thailand ke? Kemboja ke? Bukankah ada sebahagian warganya yang beragama Islam. Tentu tak jadi masalah jika nak bekerja dirumah orang Islam juga.
Baca pula laporan MalaysiaKini ada pulak kutu indon yang tak faham bahasa nak buat road block kat tengah jalan nak tahan rakyat malaysia siap dengan buluh runcing. Entah semangat apa yang merasuk mereka. Aku rasa media di Indonesia sengaja cuba melaga-lagakan hubungan baik antara kerajaan Malaysia dengan kerajaan Indonesia. Makanya sudah pasti ada rakyat negara mereka merasakan bahawa Malaysia selalu menyusahkan rakyatnya. Contoh macam kes anak raja kelantan yang beristerikan model indon tu. Masalah rumahtangga dijadikan masalah negara.
Aku amat berharap agar kerajaan 1 Malaysia ni tak bagi muka sangat pada pemimpin Indonesia yang tak faham bahasa. Ada la segelintir pemimpin sana yang lebih nak cari glamour je tu. Dan tak perlulah kita layan isu-isu sampah yang dikecohkan oleh warganya.

Monday, September 07, 2009

Gulai Kuning punya cerita

Hari Sabtu yang lepas aku & cik Abang pergi ke Pasar PJ. Nampak le ada orang jual Ikan Sembilang. Cik Abang beli 2 ekor. Dia minta aku masak 'gulai kuning'. Okeylah. So, pada pendapat aku gulai kuning tu mestilah gulai lemak cili api kan.... tapi cik abang tak benarkan aku letak daun kunyit. Katanya letak daun kaduk. Emmmm, tak pernah le pulak aku makan masak lemak campur daun kaduk.
Cik Abang kata dia teringat masakan neneknya. Neneknya akan masak ikan sembilang atau ikan keli dengan gulai kuning ni. Petang tu aku pun beriya-iya lah memasak gulai kuning sebagaimana permintaan suami. Tapi kan, dengan daun kaduk dalam gulai tu membuatkan hidung aku tak tahan dengan baunya. Busuk semacam je. Bau macam ubat gegat pun ada. Heeee......heee....
Alih-alih setelah siap resepi tu dan bila masa berbuka, cik Abang cakap rasa dia tak sama macam nenek dia masak. HAH??? Pas tu dia cakap gulai yang nenek dia masak taklah kuning sangat macam ni. Aikk... aku terlebih letak kunyit hidup ke? Dah kata gulai kuning, mestilah masak lemak cili padi kan. Iskh!.... musykil aku. Walau macam mana pun, dia habiskan jugak le ikan tu. Sebabnya aku sendiri rasa tak berapa lalu nak telan disebabkan bau daun kaduk tulah...
Hari ni, aku telefon makcik suami aku tanyakan betul ke gulai kuning cara yang aku masak hari sabtu tu. Guest What? Ha....ha.....ha...... rupanya gulai kuning yang dimaksudkan cik abang aku tu memang bukan masak lemak cili padi punnnn. Resepi yang makciknya bagi 100% tak sama dengan masak lemak cili padi.
Huk Alah...... dan berbelas tahun kawin dengan orang ganu ni tak pass masak lagi aku rupanya. Nak buat camna, lain negeri lain pula cara masakannya kan. Bahan-bahan untuk 'gulai kuning' ala t'ganu ni seperti berikut:-
Ketumbar 1 sudu kecil (ditumbuk halus)
kunyit hidup ]
lengkuas ] dlm 1/2 inci
halia ]
bawang putih - 1 ulas je
bawang merah - 2 atau 3 ulas
cili kering - 3, 4 biji ****** Kesemua bahan ditumbuk
asam keping
santan
Cara masak? lebih kurang sama gak le macam masak lemak biasa tu...
nampak gayanya disatu hari lain yang indah pula kita masak gulai kuning ni ye cik abang.....

Wednesday, September 02, 2009

Politik Perak yang haru.....

Apa dah jadi weh? Ada yang kena tangkap pulak dah..... ni apa heinya? Adoilah....politik perak makin berserabut. Dulu rakyat memekak minta piliharaya semula, kome buat nohen. Kan ke senang kalau buat pilihanraya semula. Tak de le sampai berpuak-puak rakyat perak dan jadi pening kepala dengan politik yang dah macam carca marba ni.



Pakatan yang dok mesyuarat kat hotel tu, masih sah laku lagi ke segala pembentangan dan hujah? Ada ke kerajaan 1 Malaya ni ambik peduli? Tergugatkah Zambry dengan cubaan ADUN Pakatan yang nak bersidang tu? Iskh!..Iskh!