Wednesday, May 27, 2009

Ikut Komer Le...

Ikut komer le
Ate kalau nak posa sunat pun posalah
Kalau tak hingin pun
Tak apelah….
Teman bukan boleh hempuk mike
Ini bukan posa bulan ramadhan



Ikut komer le
Kalau nak sokong parti zambry pun sokonglah
Teman faham mike orang meniaga
Zaman gawat nak cari makan
Susah bebenor rupenyer



Ikut komer le
Nak jadi lalang ke hape
Masa Nizar menang
Kemain komer semua suka
Ate ngape sekarang tak gemor pula
Ohhh….gara-gara tanah rupanya.



Ate orang kat pejabat tanah dan suk tu buat apa
Ngape deme tak buat kerja?
Sebab boss tak tentu hala duduk kat mana
Semua kerja main tangguh-tangguh je



Ikut komer le
Nak undi siapa bila tiba piliharaya
Teman Cuma boleh tolong kempen je
Kut-kut le mike berubah hati
Pangkah le Bulan yang terang benderang
Supaya hati yang gelap jadi terang
Aku nak ucapkan tahniah pada kengkawan yang naik pangkat dan juga yang dapat naik gaji terlebih banyak bulan ni. Ada yang naik setangga. Ada juga yang lompat naik dua tiga tangga. Itulah rezeki mereka namanya. Aku taklah rasa dengki pun cuma terfikir mereka-mereka yang banyak sangat MC pun boleh naik? Rasa pelik juga sebab ingatkan sebelum ni HR ada bagitau semua tu akan memberi kesan kepada sebarang kenaikan......
Aku? he..he... tetap le macam ni jugak. Terima kenaikan 3% lebih sikit di zaman ekonomi meleset ni dah dikira seribu rahmat dari Ilahi. Yelah, kalau tak dapat terus, lagilah sedih kan. Kepada kengkawan yang menerima % yang lebih kurang sama dengan aku, mari kita terus berdoa agar tahun depan kita terima lebih sikit dari tahun ni.
Finn, lepas ni ko kena beli kipas besar untuk kipas boss. Kalau setakat kipas cap ayam tak menjadi punya. He..he..he... jangan marah arr. Weii, lepas ni kita tunggu sapa yang nak buat kenduri makan-makan dulu kat ofis ni.
Untuk semua bacalah kata-kata kat bawah ni. Rasa cam kelakar pun ada... tapi kadang-kadang ada betulnya.
Difference between you and your boss
When you take a long time to finish,you are slow,
When your boss takes a long time to finish,he is thorough
When you don't do it,you are lazy,
When your boss does not do it,he is busy,
When you do something without being told,
you are trying to be smart,
When your boss does the same,
he takes the initiative,
When you please your boss,
you are apple polishing,
When your boss pleases his boss,
he is cooperating,
When you make a mistake,
you're an idiot.
When your boss makes a mistake,
he's only human.
When you are out of the office,
you are wandering around.
When your boss is out of the office,
he's on business.
When you are on a day off sick,
you are always sick.
When your boss is a day off sick,
he must be very ill.
When you apply for leave,
you must be going for an interview
When your boss applies for leave,
it's because he's overworked
When you do good,your boss never remembers,
When you do wrong,he never forgets (??)
Waaaaaa…..

Thursday, May 14, 2009

Watikah buat Kekanda

Kehadapan Kekandaku Tun Mangkubumi Tanah Putih,


Moga-moga takala ini Allah swt tetap memelihara iman kekanda walaupun kekanda berada jauh dari tanah kelahiran dan tiadalah pula datang gering pada kekanda.


Adapun watikah ini dinda kirim dengan harapan agar kekanda dapat membacanya dengan mata hati dan tidak pula menjadi tuli. Ampunkan dinda jika ada tersalah bicara dalam sembah ini. Bukan niat dinda untuk menahan tawa gembira kanda disana. Sekadar memberi khabar bahawa Tanah Putih kita ini tidak lagi putih akan tetapi makin bertukar warna menjadi kelabu.



Sepeninggalan kanda ke tanah seberang, telah banyak laku yang salah dan tak terperi kejinya dikerjakan oleh memanda-memanda dan juga para pembesar yang lain. Ketahuilah oleh kanda bahawa gegak gempita orang-orang bercerita tentang kelakuan buruk mereka. Dinda tiadalah upaya untuk menghukum tapi hati bernanah sakit serta bisa sekali dengan tersebarnya berita itu.



Adapun yang paling hina kanda, kini ada dua orang pembesar bergelar diberitakan orang sedang beradu kekuasaan untuk menjadi ketua tanah jajahan timah. Masing-masing ada penyokongnya. Kedua mereka saling mengaku tanah jajahan timah milik mereka. Sedangkan salasilah keturunan Kekandalah yang lebih berhak memberi perintah pada tanah jajahan itu. Kedua pembesar bergelar sudahpun mengadap balai pengadilan, namun masih belum bertemu jalan yang benar. Telah berpecah pegangan hulubalang negeri, para sida dan bentara sekelian yang berada disingahsana kerajaan ini kanda. Masing-masing mengikut kata hati sendiri. Tiada lagi muafakatnya rakyat jelata. Sedangkan pembesar bergelar itu asalnya dipilih oleh rakyat semua.



Bala apa yang menimpa tanah permainan kita ini kanda? Tiada gusarkah hati kekanda melihatnya? Pada hemat dinda adalah lebih baik diserahkan kepada rakyat yang ada untuk membuat keputusan siapa yang patut duduk menjadi pembesar bergelar agar kemudian hari tiadalah lagi boleh didakwa kerana itu pilihan mereka.



Adinda memohon pengertian kekanda, agar bersetuju dengan bicara dinda ini. Dinda mohon agar kekanda dapat mengatur langkah pendekar agar rakyat merasa tenang serta tenteram dan jual beli dipasar juga dapat berjalan dengan sempurna. Moga-moga selepas ini ramailah orang akan bertandang dan merancakkan jualan ditanah kita. Biarlah tanah ini terkenal dengan baik budi rakyatnya, aman sentosa alam buananya, untung perniagaan pasarnya, bukanlah hanya kelakuan pembesar yang menjadi umpat dan nista.



Akhir kalam, segeralah kanda pulang ke tanah kelahiran. Selain rindu dan dendam, biarlah kepulangan kekanda menjadi pedoman arah agar memanda yang ada tidak lagi terlebih pandai mengarah tanpa perintah dan usul periksa yang menyebabkan rakyat merasa derita.



Dinda yang jauh dimata,
Tun Melati Putih

Wednesday, May 13, 2009

Rezeki jadi luas kalau....

Aku terima satu email daripada kawan ku Azlina. Bagus sekali kalau kita berkongsi tentang kandungan email tersebut. Asyik cakap pasal politik je makin pening kepala jadinya.


Assalamualaikum ;

Teman dapat nie dari kawan kepada kawan ..kawan..kawan. .. teman ... moga kita dapat manfaat bersama.



S aya teringat pesan rakan saya seorang yang berjaya. Katanya: "Kalau kau rasa kau kesempitan rezeki, duit tak cukup, harta rasa tak banyak, masa itulah masa paling sesuai untuk bersedekah." Dia menyambung "Kalau kau sudah senang setelah sempit, banyakkan lagi sedekah kau itu pada masa tersebut. Nescaya Allah akan meluaskan pintu rezeki"
S aya berpegang pada pesanan ini. Setiap kali saya sempit, bila buka wallet ada rm2 saya sedekahkan rm1. Kalau ada rm40 saya sedekahkan rm10. Kalau ada lebihan saya sedekahkan sedikit. Kalau ada rakan susah nak pinjam duit, saya pinjamkan dengan niat kalau dia bayar alhamdullilah, kalau tak saya anggap saya sedekah. Alhamdullilah, rezeki Allah permudahkan setakat ini dan harapnya pada masa akan datang. Itu juga amalan kawan saya.
P ernah suatu hari rakan saya seorang jurutera baru sahaja accident kereta. Dalam masa yang sama kena saman polis. Lepas tu duit dia hilang. Kena pulak sakit pergi hospital dan keluar beberapa ribu. Saya pesan kat dia, mungkin Allah nak pesan agar dia memberi sedikit harta yang Allah berikan kat dia. Alhamdullilah lepas dia bersedekah, saya nampak kehidupan dia nampak mudah dan rezeki dia nampak luas.
T api kita kena ingat. Rezeki luas tak bermakna akan jadi kaya raya terus. Kadang, bak kata mak saya, rezeki luas nie macam makan seperti biasa, tapi rasa lebih kenyang dan puas. Gaji seperti biasa, tapi seolah-olah cukup. Dan paling utamanya kadang-kadang bantuan datang dari sumber yang kita sendiri tak sangka. "Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan kerana mencari keredaan Allah (ikhlas). Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, nescaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup, sedangkan kamu sedikit pun tidak akan dianiaya.
(Surah al-Baqarah, ayat 272). Hadis dari Abu Hurairah yang diriwayatkan Al-Bukhari bahwa seseorang berkata kepada Nabi saw., "Sedekah yang mana yang lebih utama itu?" Nabi bersabda, "Engkau bersedekah dalam keadaan senang (shahih) dan berkeinginan (harish)." Dalam riwayat Ibnu Hibban dan Hakim dari 'Uqbah ia mendengar Rasulullah bersabda, "Setiap orang bernaung di bawah perlindungan sedekahnya hingga ditetapkan hisab (perhitungan) di antara manusia di yaumil akhirat."
saya bukan yg terbaik utk memberikan nasihat hanyalah sekadar memperingatkan sesama insan betapa Maha Pengasihnya Allah kepada hamba-hambaNya yang bertaqwa???. Sekadar utk berpesan. Semoga ada manfaat.







Tuesday, May 12, 2009

Agak-agak jadi ke tidak DUN Perak bubar??

Aku tertarik sungguh dengan artikel tulisan novelis terkenal 'Faisal Tehrani' didalam blognya tentang krisis di Perak ini. Antara tulisannya :-


1. Saya berpendapat dalam hal krisis di Perak hanya ada dua penyelesaian yang munasabah.


2. Pertama, bubarlah DUN dan kembalikan kepada yang berhak memilih untuk membentuk kerajaan iaitu: rakyat. Saya pernah menyatakan tidak bersetuju kepada 'aksi lompat untuk mendapat kuasa'. Saya juga menolak projek 16September yang bedebah (meskipun ada ulama di dalam PAS mendambainya); saya juga tidak dapat menerima projek menjatuhkan kerajaan di negeri Perak secara tidak bermoral.
Dengan pembubaran DUN, ia akan membuka gelanggang untuk permainan yang adil dan saksama. Jika ia tidak dilakukan, saya juga berpandangan parti pemerintah sekarang ini akan berdepan dengan pelbagai masalah di masa hadapan dan penggandaan tanggapan negatif yang sudah sedia menggunung. Parti pemerintah perlu menimbang pandangan rakyat yang amat skeptis sekarang. Jangan tambah beban yang sedia ada.


Bacalah dengan lebih lanjut di http://tehranifaisal.blogspot.com/2009/05/krisis-perak-bubar-dun-atau-main-sama.html


Sudikah Sultan memberi perkenan untuk bubar DUN Perak?

Monday, May 11, 2009

Nizar masih MB yang sah. (Titik)

Aku sebenarnya tengah sibuk sesangat nak menjawap surat untuk sub-sale property ni. Tapi kan tangan ni gatai sangat nak berbloging juga. Semuanya kerana laporan Malaysia Kini - Nizar menteri besar sah Perak. Uuuiiiiii......lepas ni banyak blog & web pakatan rakyat akan penuh dengan komen pasal berita terhangat petang Isnin.



Nizar menteri besar sah Perak
May 11, 09 3:45pm
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengumumkan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar sah Perak setelah digugurkan jawatan tersebut awal bulan lalu.
Mahkamah juga memutuskan menteri besar BN Datuk Seri Zambry Abdul Kadir dan enam exconya mengosongkan dengan kadar segera pejabat mereka - di Bangunan Perak Darul Ridzuan di Ipoh.
Dalam penghakimannya, hakim Abdul Aziz Abd Rahim berkata seseorang menteri besar hanya boleh dipecat melalui undi tidak percaya di DUN, seperti kes Stephen Kalong Ningkan.
Hakim menambah, dalam kes pelucutan Mohamad Nizar, tiada persidangan dewan diadakan untuk meluluskan usul sedemikian.Dalam penghakimannya, Abdul Aziz berkata jika Sultan Perak mahu meletakkan Mohamad Nizar meletakkan jawatan, maka baginda sepatutnya mengambil sidang DUN untuk mengemukakan usul tersebut.
Permohonan peguam Zambry, Cecil Abraham untuk menangguhkan penghakiman tersebut ditolak oleh mahkamah. Mengulas kemenangannya, menteri besar Pakatan Rakyat itu berkata beliau akan menghadap Sultan Perak berhubung penghakiman mahkamah tersebut.
Mari kita nyanyi lagu ini........

Kalau anda rasa gembira tepuk tangan (3x)
Kalau rasa gembira, beginilah caranya
kalau rasa gembira
tepuk tangan.
{klap.... klap.....}



Apa yang pasti BN tidak akan mudah menyerah kalah dengan mudah, agaknya sebelum Sultan perkenan untuk bubar DUN, mereka akan membuat rayuan pula..... apa-apa pun kita tunggu & lihat perkembangan politik Perak seterusnya.
Rakyat Perak perlu bersedia dengan piliharaya negeri jika DUN dibubarkan nanti. Dan keputusan selepas piliharaya harus diterima dengan redha oleh semua pihak. Bersediakah anak-anak Perak andai keputusan piliharaya nanti tidak sehaluan dengan hati...?
Lepas ni aku nak tunggu komen Che Det pula dalam isu ini.
MARI KITA BACA PULA BERITA TERBARU....
[12/05/09]
Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah!
(Kan dah kata.............) Slogan 'Rakyat didahulukan' tu campak aje kat longkang. Kalau sungguh nak ikut slogan tu, patutnya setuju aje dengan cadangan Nizar untuk bubar DUN Perak dan buat piliharaya semula walaupun semestinya akan tergadai lagi wang ringgit. Entah-entah duit pun dah tak mandang ni.
Tanah Perak makin kelabu.
Pejabat SUK seolah berhantu
semuanya gara-gara tak bersatu
nak serah pada rakyat hati tak sebulu

Friday, May 08, 2009

Happy Mothers Day...

Aku baru terima satu email yang sungguh kelakar. Nak share juga dengan u all.


To all women, PLEASE READ THIS……..
Its’ normal when you are in year 20’s
You will look very
‘MENGANCAM’….
When you are 30’s
You begin to behave ‘
BERMACAM-MACAM’…
When you turn 40’s – 50’s
You feel
‘TERANCAM’…..
And sadly when you reach above 60’s
Orang lansung tak boleh ‘CAM’ (?)…..


Ha…ha…ha…. HAPPY MOTHER’S DAY



Biarlah gambar yang bercerita....












Gambar-gambar Drama sempena persidangan DUN Perak ini aku ciluk dari blog politik banjar dan juga dari laman Siasah Daily. Aku nak tabik spring pada Wak politik banjar atas usaha gigih dia melaporkan adengan dan juga babak drama yang sungguh menarik sepanjang pengambaran di Perak nun. Semoga penat lelah Wak akan dibalas dengan UNDI oleh rakyat Perak pada FRU13 nanti.
Dalam dok ralit nengok gambar-gambar tu aku terperasan dua perkara:-
1) Agaknya berat sangat badan si Siva ni sampai lebih 2 orang kena angkut dan seret dia keluar dewan....
2) Eh! apasal ada gak polis-polis yang berpakaian hitam didalam walaupun diluar tu ada 'jaket' kuning polis. Macam pelik le pulak...... Oooo.....agaknya polis-polis ni pun turut sama nak join program 'black malaysia'......tapi tak jadi ...... What everlah...

Thursday, May 07, 2009

Beberapa hari ni aku tak punya masa untuk menulis didalam blog ini. Dengan faktor kesihatan yang tidak menentu serta tugasan yang yang menimbun, membataskan aku untuk menulis. Kadang-kadang sempat juga seminit dua menjengah blog-blog yang 'hangat' dipasaran.... he..he..
(yang tu masa tak de bintang-bintang kat kepala ni lah.....)



Hari ini ada juga masa terluang tapi asyik dok melawat blog pakatan rakyat yang berkisar tentang sidang DUN di Perak. Iskh! Iskh! Haru betul sidang DUN kali ini. Betul-betul boleh jadi siri 'Hari ini dalam sejarah...' Terdetik dalam hati, risau juga kalau kecoh sangat takut nanti ada pengumuman darurat pula. Lagi le haru.... Apa pun tunggu berita malam nanti.


Esok entah apa pula ceritanya. Dengar cerita pentadbiran beberapa agensi di Perak pun makin kelam kabut sebab banyak sangat 'Boss'.... susah depa nak buat kerja. Yang kena tukar, dan ditukarkan tempat kerja pun ada yang tak puas hati juga. Entahlah..... kita kat KL ni cuma dengar luahan je yang merananya siapa????