Wednesday, May 13, 2009

Rezeki jadi luas kalau....

Aku terima satu email daripada kawan ku Azlina. Bagus sekali kalau kita berkongsi tentang kandungan email tersebut. Asyik cakap pasal politik je makin pening kepala jadinya.


Assalamualaikum ;

Teman dapat nie dari kawan kepada kawan ..kawan..kawan. .. teman ... moga kita dapat manfaat bersama.



S aya teringat pesan rakan saya seorang yang berjaya. Katanya: "Kalau kau rasa kau kesempitan rezeki, duit tak cukup, harta rasa tak banyak, masa itulah masa paling sesuai untuk bersedekah." Dia menyambung "Kalau kau sudah senang setelah sempit, banyakkan lagi sedekah kau itu pada masa tersebut. Nescaya Allah akan meluaskan pintu rezeki"
S aya berpegang pada pesanan ini. Setiap kali saya sempit, bila buka wallet ada rm2 saya sedekahkan rm1. Kalau ada rm40 saya sedekahkan rm10. Kalau ada lebihan saya sedekahkan sedikit. Kalau ada rakan susah nak pinjam duit, saya pinjamkan dengan niat kalau dia bayar alhamdullilah, kalau tak saya anggap saya sedekah. Alhamdullilah, rezeki Allah permudahkan setakat ini dan harapnya pada masa akan datang. Itu juga amalan kawan saya.
P ernah suatu hari rakan saya seorang jurutera baru sahaja accident kereta. Dalam masa yang sama kena saman polis. Lepas tu duit dia hilang. Kena pulak sakit pergi hospital dan keluar beberapa ribu. Saya pesan kat dia, mungkin Allah nak pesan agar dia memberi sedikit harta yang Allah berikan kat dia. Alhamdullilah lepas dia bersedekah, saya nampak kehidupan dia nampak mudah dan rezeki dia nampak luas.
T api kita kena ingat. Rezeki luas tak bermakna akan jadi kaya raya terus. Kadang, bak kata mak saya, rezeki luas nie macam makan seperti biasa, tapi rasa lebih kenyang dan puas. Gaji seperti biasa, tapi seolah-olah cukup. Dan paling utamanya kadang-kadang bantuan datang dari sumber yang kita sendiri tak sangka. "Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan kerana mencari keredaan Allah (ikhlas). Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, nescaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup, sedangkan kamu sedikit pun tidak akan dianiaya.
(Surah al-Baqarah, ayat 272). Hadis dari Abu Hurairah yang diriwayatkan Al-Bukhari bahwa seseorang berkata kepada Nabi saw., "Sedekah yang mana yang lebih utama itu?" Nabi bersabda, "Engkau bersedekah dalam keadaan senang (shahih) dan berkeinginan (harish)." Dalam riwayat Ibnu Hibban dan Hakim dari 'Uqbah ia mendengar Rasulullah bersabda, "Setiap orang bernaung di bawah perlindungan sedekahnya hingga ditetapkan hisab (perhitungan) di antara manusia di yaumil akhirat."
saya bukan yg terbaik utk memberikan nasihat hanyalah sekadar memperingatkan sesama insan betapa Maha Pengasihnya Allah kepada hamba-hambaNya yang bertaqwa???. Sekadar utk berpesan. Semoga ada manfaat.







4 comments:

Anonymous said...

Salam semua,
kepada yg sedang membaca...harap2 dpt amalkan juga..

Daa....

Anonymous said...

Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes

Anonymous said...

Masalahnya duit dalam dompet abang tu bukan duit abang semuanya...ade duit surau, ade duit persatuan, ade duit ofis, ade duit belanja sekolah anak, ade duit dapor isteri, duit bil TNB, duit minyak kete dan mcm2 duit lagi..yang abng punya dompet tu saja...mcmana pulak tu?

abangmat12@yahoo.com

Aishah Jamal said...

Anonymous 3:23 PM

perkara yang baik apa salahnya jika sama-sama diamalkan.


Anoymous 5:43 PM

Anda nak buat iklan????


Abangmat12@yahoo.com,

Kut kalu ada terlebih, syiling dalam poket tu boleh lah sedekah sama....
Terimakasih kerana datang singgah dilaman ini.