Wednesday, May 27, 2009

Aku nak ucapkan tahniah pada kengkawan yang naik pangkat dan juga yang dapat naik gaji terlebih banyak bulan ni. Ada yang naik setangga. Ada juga yang lompat naik dua tiga tangga. Itulah rezeki mereka namanya. Aku taklah rasa dengki pun cuma terfikir mereka-mereka yang banyak sangat MC pun boleh naik? Rasa pelik juga sebab ingatkan sebelum ni HR ada bagitau semua tu akan memberi kesan kepada sebarang kenaikan......
Aku? he..he... tetap le macam ni jugak. Terima kenaikan 3% lebih sikit di zaman ekonomi meleset ni dah dikira seribu rahmat dari Ilahi. Yelah, kalau tak dapat terus, lagilah sedih kan. Kepada kengkawan yang menerima % yang lebih kurang sama dengan aku, mari kita terus berdoa agar tahun depan kita terima lebih sikit dari tahun ni.
Finn, lepas ni ko kena beli kipas besar untuk kipas boss. Kalau setakat kipas cap ayam tak menjadi punya. He..he..he... jangan marah arr. Weii, lepas ni kita tunggu sapa yang nak buat kenduri makan-makan dulu kat ofis ni.
Untuk semua bacalah kata-kata kat bawah ni. Rasa cam kelakar pun ada... tapi kadang-kadang ada betulnya.
Difference between you and your boss
When you take a long time to finish,you are slow,
When your boss takes a long time to finish,he is thorough
When you don't do it,you are lazy,
When your boss does not do it,he is busy,
When you do something without being told,
you are trying to be smart,
When your boss does the same,
he takes the initiative,
When you please your boss,
you are apple polishing,
When your boss pleases his boss,
he is cooperating,
When you make a mistake,
you're an idiot.
When your boss makes a mistake,
he's only human.
When you are out of the office,
you are wandering around.
When your boss is out of the office,
he's on business.
When you are on a day off sick,
you are always sick.
When your boss is a day off sick,
he must be very ill.
When you apply for leave,
you must be going for an interview
When your boss applies for leave,
it's because he's overworked
When you do good,your boss never remembers,
When you do wrong,he never forgets (??)
Waaaaaa…..

4 comments:

Hartini Omar said...

ate ngape mike.. ghonseng aje bunyinye..

kak, politik dgn politik dlm ofis, memang sama. sebijik! kipas mengipas, lap mengelap

eee.. idok le teman!

kak ja said...

3% tu dikira ok dah tu.. Rezqi setakat tu, thn dpn i Allah mgkn dpt lbh lagi.. rezqi org baru le pulak..

Aishah Jamal said...

Tini,
Politik ofis? sebab tu ada banyak 'keparat' kat ofis-ofis korporat.
ha..ha..ha..


Kak Ja,
Tak kisahlah berapa % pun. Dah itu rezeki kita. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya masih ada kerja pada zaman gawat ekonomi ni.

Maswafi Abd Samat said...

It's not about how good you are kakak, but how good are you know people who can promoting you!!!

hee..hee...

Same goes to people working with the goverment like me.