Apa yang kita boleh buat dengan buah Labu?

Pastinya rakyat malaysia kenal dengan buah labu yang berwarna kuning itu. Agak-agaknya nama tempat Labu kat N9 tu diambil sempena terdapat banyak buah labu kat situ kut.... aku main agak-agak je. Harap orang N9 tak marah...

Aku tengah terfikir-fikir apa lagi yang boleh kita buat daripada buah labu ni. Yang dapat aku fikirkan seperti dibawah je..

1) Masak lemak putih daun nenasin campur labu
2) Masak lemak cili padi
3) Bengkang Labu
4) Lepat Labu
5) Buah Melaka Labu
6) Sira Labu
7) Pengat Labu
8) Masak Tumis Air Labu
9) Puding Labu

Apa lagi yang boleh dibuat dengan Labu ni? Ada juga yang cadangkan kuih talam labu. Emmm aku tak pernah makan lagi. Dan belum mencuba untuk membuatnya....

2 comments:

Hartini Omar said...

kak,
-try lah yang kebaratan sikit. pumpkin soup. time keje kat secret dulu, selalu jugak saya makan. boleh tahan sedap laa.. tapi tak lawan bubur pulut hitam! manis dan bersari.. hihi

Bila Diary Bercerita said...

Tini,
ada yang cadangkan masuk dalam adunan muffin. Emm...good idea tp nanti-nantilah baru nak mencuba.

Sebuah coretan pada diary

Setelah lama tidak menulis, aku kehilangan kata-kata. Sebenarnya ingin ku tulis berbagai cerita namun kekangan waktu selalu sahaja membatask...