Tuesday, August 23, 2011

Biskut Choc Chip Nestum Ranggup

Tetiba terasa nak update blog pulak hari ni. Mood raya makin dekat. Hihihi :)....

Tahun ni aku memaksa rela dan merajinkan diri membuat sendiri biskut raya. Huh! harga pasaran biskut raya di kota yang penuh lumpur ini mahal sungguh. Demi anak-anak biskut raya tu wajib berada diatas meja untuk dijamu pada rakan-rakan mereka. Melayan permintaan anak-anak pun mau pening kepala juga. Berderet-deret la pulak senarai biskut kegemaran mereka. Haisshhh....

So, pagi Ahad yang lalu aku telah berjaya membuat Choc Chip Nestum yang ranggup ini.



Rupa biskut ni tak lawa mana tapi kiranya menepati citarasa anak-anak.
Aku tinggalkan resepi biskut dalam blog supaya mudah untuk aku membuatnya kembali pada bila-bila masa.

Resepi Choc Chip Nestum

Bahan A

250 butter
1 sudu besar shortening
160 gm gula perang (nak letak gula castor pun boleh, gula perang lebih wangi)
1 biji kuning telur
1 sudu kecil esen vanilla

Bahan B

130 gm tepung naik sendiri (tepung kek)
100 gm tepung gandum       
20 gm serbuk koko
100 gm chocolate chip
50 gm chocolate rice
50 gm badam cincang  (di bakar sekejap atau di sangai dlm kuali)
50 gm nestum

Cara-caranya :-

1) Ayak tepung kek, tepung gandum dan serbuk koko sekali
2) Pukul mentega dan shortening dengan gula sehingga berkrim.
    Masukkan telur dan esen vanilla.
    Pukul sehingga sebati.
3) Masukkan chocolate chip, chocolate rise, badam dan nestum
    dan gaul bersama tepung yang diayak tadi sehingga  rata dan bersatu.
4) Kemudian baru masukkan bahan B ke dalam bahan A. Gaul sehingga sebati semuanya.
5) Gunakan sudu kecil dan letak diatas loyang sebelum dibakar.
    Boleh juga kalau nak dibulatkan sebesar biji guli dan leperkan sedikit.
    Ikut sukalah....Pastu bakar dalam oven yang bersuhu antara 175-180c.
    Jangan lebih nanti hangus lak...


Selamat mencuba kepada sesiapa yang teringin nak ikut resepi ni....



p/s ** Kalau terRajin.... esok atau lusa atau tulat atau.......
          tunggu ajelah bila-bila.....(one sweet day)
          aku tulis resepi biskut yang lain pula.


2 comments:

~::PermatA::~ said...

kak..org pon rasa yg akak bagi kat umar tu..sedap..ingat nk mkn 1 je..bila sedap amik lagi satu..pastu amik lagi satu..hihih..dalam pantang tu..:-)

Aishah Jamal said...

Hahaha.....kesian Umar biskutnya telah kena kebas oleh Umi.
:D
Akak akan bwk blk Trengganu biskut ni. Nanti Umar boleh mkn byk2..