Harta Dunia

Apa perasaan Anda jika Anda ditanya soalan tentang harta si Mati ketika jenazah masih lagi ada dirumah? Terkejut? Marah? Sakit Hati?
Aku rasa macam nak tempeleng je pada orang yang bertanya soalan itu pada aku semalam ketika menziarahi Nenek Saudara yang meninggal dunia di Ipoh pagi semalam. Tapi bila mengenangkan yang bertanya tu agak lebih berumur daripada aku maka aku cuma diam menahan rasa dan menjawap tak tahu.
Ada harta pun salah tak ada harta pun salah. Kasihan pada Arwah bila orang mempertikaikan tentang hartanya. Beliau tidak mempunyai zuriat dan suami. Yang pasti adik-beradik arwahlah yang lebih berhak atas hartanya. Arwah pernah menjaga salah seorang daripada adik ku yang kembar sejak kecil lagi. Mungkin sebab itu persoalan ini timbul. Mungkin ada yang merasakan adiku akan mengambil alih harta Arwah. Adikku hanya mengeleng kepala. Sedih benar dia. Walaupun berpangkat nenek saudara tapi telah dianggap seperti ibu sendiri. Adikku telah berkahwin dan kini punyai 2 anak kecil.
Hai....entahlah, tak faham aku dengan perangai manusia yang hanya memandang pada harta dunia.

2 comments:

Hartini Omar said...

kak aishah,
-harta memang membutakan mata!

Bila Diary Bercerita said...

Tini,
Begitulah manusia bila terlalu memandang pada harta. Jika silap percaturan harta bisa membuatkan jiwa manusia itu mati.

Sebuah coretan pada diary

Setelah lama tidak menulis, aku kehilangan kata-kata. Sebenarnya ingin ku tulis berbagai cerita namun kekangan waktu selalu sahaja membatask...