Tuesday, January 06, 2009

Demam Panas & Sakit Sendi

Sebelum berakhirnya 2008 anak-anak aku diserang demam panas dan sakit sendi. Awal tahun 2009 aku pula yang demam. Habis sakit segala sendi jari kaki & tangan. Nak bengkokkan jari pun tak boleh. Nak berjalan pun payah. Sampai tak larat nak berdiri lama dan memasak untuk keluarga. Nasib baik gak le cik Abang prihatin. Dia lah yang tolong masak. Menurut kata doktor kalau demam aku tak pulih lagi dalam 3 hari dia nak buat ujian darah. Eeeiii....suspen gak masa tu sebab sekarang ni kan tengah kecoh pasal deman Chikungunya.

Antara tanda - tanda deman Chikungunya seperti berikut :-

1) Deman Panas

2) Sakit Teruk pada Sendi

3) Sakit Kepala

4) Ruam pada badan


Semua tanda-tanda sakit ni aku dah rasa. Adakah aku kena deman Chikungunya? Demam aku dah baik dah......tapi kena ulcer mulut pulak. Banyak tempat gak tu. Kat tepi lidah kiri & kanan serta ditepi pipi. Kesian kat aku kan, susah sikit le bila nak makan. Sekarang ni badan & muka aku dah mula naik ruam. Tengok muka sendiri kat cermin pun rasa cam kelakar je.

Masa anak-anak aku demam hari tu nasib baik dorang tak kena ulcer. Tapi bila dah naik ruam satu badan tu demam dorang terus baik. Mak aku pesan suruh bagi minum air kelapa. Aku ikutkan aje asalkan boleh sembuh.

Kat bawah ni ada sedikit info tentang penyakit Chikungunya yang telah diemail oleh seorang rakan aku.

Chikungunya ialah sejenis penyakit yang diakibatkan oleh alfavirus bawaan gigitan nyamuk Aedes aegypti. Penyelidikan terkini oleh Institut Pasteur di Paris menuntut bahawa virus ini telah mengalami mutasi yang membolehkannya untuk direbak oleh nyamuk Aedes Albopictus (bahasa Inggeris: Tiger mosquito). Ini adalah punca wabak di Lautan Hindi dan ancaman di pantai Mediterranean pada masa ini.Chikungunya pertama kali dikesan melalui ujian darah di Tanzania pada tahun 1953. Semenjak itu ia berlaku di negara-negara Afrika, Asia dan akhir-akhir ini ia berlaku di beberapa buah tempat di Negara Eropah. Ia endemik (selalu berlaku) di kebanyakan negara Sub Sahara Afrika, India, Asia Tenggara, Indonesia dan Filipina.Chikungunya juga dilaporkan melanda penduduk Bolaang Mangondow (Sulawesi Utara), Jember (Jawa Timur) dan Kabupaten Bandung (Jawa Barat). Wabak Chikungunya pernah menjangkiti 27 orang di Pelabuhan Klang, Malaysia pada tahun 1999 [1].Nama penyakit ini berasal daripada perkataan Makonde yang bermaksud "sesuatu yang melengkung ke atas" dan merujuk kepada postur terbongkok-bongkok yang diakibatkan oleh gejala-gejala artritis. Penyakit ini diperihalkan buat pertama kali oleh Marion Robinson [1] dan W.H.R. Lumsden [2] pada tahun 1955, menyusul satu peletusan di Penara Makonde di sepanjang sempadan antara Tanganyika dan Mozambique pada tahun 1952. Chikungunya berkait rapat dengan virus O'nyong'nyong [3].Chikungunya tidak dianggap sebagai suatu penyakit yang membawa maut. Bagaimanapun, pada tahun 2005-2006, 200 kematian telah dikaitkan dengan penyakit Chikungunya di Pulau Reunion dan di India Selatan, terdapat peletusan penyakit ini yang meluas (khususnya di Karnataka dan Andhra Pradesh); sila lihat Peletusan terkini di bawah.GejalaSimptom penyakit Chikungunya termasuk demam yang mencecah 39 darjah Celcius, keradangan biasanya digambarkan sebagai petekia atau makulopapular biasanya membabitkan kaki, tangan dan badan, dan artralgia atau artritis menyerang pelbagai sendi yang boleh melumpuhkan sekiranya teruk. Terdapat juga sakit kepala, jangkitan conjunktiva, serta sedikit fotopfobia.Penyakit Chikungunya boleh disalah anggap sebagai demam denggi kerana tanda-tanda penyakit yang menyerupai demam denggi. Ujian serologi untuk Chikungunya terdapat di Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.Tidak terdapat sebarang rawatan khusus bagai Demam Chikungunya. Penyakit ini biasanya terhad diri dan akan sembuh sendiri. Rawatan gejala dicadangkan selepas mengenepikan penyakit yang lebih merbahaya lain.

2 comments:

madbosco said...

salam... tu demam sambut tahun baru tu agaknya,..

smoga akak cpat sembuh & sihat slalu...:)

Aishah Jamal said...

Bosco,
Demam tahun baru?
yelah agaknya kut...
ha..ha..ha..