Berhajat nak beli rumah lelong?

Pagi ni hujan turun dengan lebatnya dan sudah pasti diluar sana ada rasa sejuk yang membelai kulit wajah. Tetapi kenapa aku rasa panas. Mungkin mood pagi aku telah diganggu. Entri kali ini aku tak nak cerita pasal politik tetapi sesuatu yang lain.




Bila ekonomi negara didalam keadaan tidak menentu tambahan pula dengan suasana politik negara yang haru biru, pasaran hartanah menjadi agak lembab sekarang. Dan rata-rata kebanyakan orang berfikir banyak kali untuk membeli rumah atau hartanah baru. Tetapi ada juga pihak yang merasakan ini mungkin satu peluang yang bagus untuk mereka membeli rumah-rumah yang telah dilelong oleh pihak bank dengan harga yang jauh lebih rendah.
Kepada mereka yang berhajat untuk membeli rumah secara lelongan oleh pihak institusi kewangan cuba fikirkan perkara berikut selain daripada harga yang ingin dibida. Mungkin senarai dibawah boleh memberi sedikit gambaran yang berguna.


1) Harga bidaan yang ditawarkan
2) Status geran hakmilik – adakah ada sekatan kepentingan
3) Siapa pemaju perumahan tersebut
4) Sila semak hutang tertunggak dengan pihak pemaju untuk caj penyelengaraan
dan sebagainya
5) Tunggakan cukai pintu dan cukai tanah
6) Tunggakan bil air dan elektrik
6) Buat lawatan ke rumah yang ingin dibida mana tahu ada penghuni /
penyewa yang sain kontrak sewaan dengan pembeli asal.
7) Lantik peguam bagi pihak pembida


Kadangkala, hutang yang tertunggak tidak termasuk dalam harga bidaan dan kebanyakkan pembida terlepas pandang perkara ini. Bila kontrak telah ditandatangani pembida merasakan yang diri mereka telah tertipu dan kos nilai hartanah yang dibeli menjadi lebih tinggi. Itu belum termasuk budget untuk renovation kediaman lagi.

Sebagai pembeli dan juga pembida rumah lelong, sebaik-baiknya cari dan lantik peguam untuk mewakili anda dan jangan hanya bergantung kepada pihak peguam bank sahaja. Jangan lupa untuk membaca terma-terma yang terkandung dalam (proclamation of sale) kontrak pengistiharan jualan itu.
[Opppsssss!!!…….gambar yang kat atas tu hanyalah sekadar hiasan. Tiada kena mengena dengan rumah lelong tau.]

3 comments:

Tie said...

He he...kak tie memang blur bab2 lelong melelong ni...tahu membeli je...

Bila Diary Bercerita said...

Kak Tie,

yang tu info secara umum je. Kalu nak tahu lebih details bila Kak Tie beli rumah kenalah cari lawyer.

Anonymous said...

releasing portable laying booths supports closest forthe legality testbeds couched biotechnic
masimundus semikonecolori

Sebuah coretan pada diary

Setelah lama tidak menulis, aku kehilangan kata-kata. Sebenarnya ingin ku tulis berbagai cerita namun kekangan waktu selalu sahaja membatask...