Thursday, June 30, 2011

Alahai Kuning.....

Ceritera : Alahai Kuning……….

KUNING jadi bengang dengan sepupunya MERAH. KUNING ingin mengadakan Majlis harijadi untuk dirinya dan berhajat untuk memanggil semua saudara maranya datang berkumpul ke majlis tersebut. Namun hasratnya dicemuh oleh sepupunya MERAH dan mengata-ngata serta memburuk-buruk akan dirinya konon KUNING mahu tunjuk lagak.

KUNING tidak berpuas hati sebab hajat hatinya dihalang MERAH.


Satu petang ketika langit menangis dan menurunkan titis-titis air dengan lebatnya, Mak KUNING membawa sepinggan ubi rebus serta sambal bilis dan KUNING pula membawa seteko kopi panas ke beranda rumah. Ketika cuaca sejuk tentulah amat berselera makan ubi rebus yang masih panas. Sambil makan, KUNING meluahkan ketidakpuasan hatinya dengan sikap MERAH kepada ibunya.


“ Mak, KUNING menyampah betul dengan Si MERAH tu. Dia sengaja nak sakitkan hati KUNING. KUNING rasa dia dengki dengan KUNINGlah mak”


Mak KUNING yang sedang minum Kopi O yang masih keluar kepulan wap panas dari cawannya itu tersedak mendengar cakap KUNING lantas kembali meletakkan cawan kopinya.


“ Apa yang MERAH dah buat sampai kau cakap kat mak macam ni?”


“MERAH tak bagi KUNING buat majlis harijadi tu. Dia kata KUNING mengada-ngada. Dia kata KUNING hanya nak kumpul hadiah dan gila glamour”, jelas KUNING pada ibunya. Ibu KUNING tersenyum sahaja mendengar omelan anak gadisnya itu.


“Mungkin MERAH rasa KUNING membazir tak? Sebab tu dia halang. Jangan pulak KUNING suruh mak buat kek harijadi yang bertingkat-tingkat sudahlah. Tak larat mak nak menyediakannya nak”


KUNING yang sedang mengunyah ubi rebus terhenti dan memandang muka ibunya sambil tersenyum kelat.




“Mak, kali ni KUNING tak nak kek, KUNING nak mak masak pulut kuning banyak-banyak. Kemudian mak masak pulak rendang cili padi. Fuhh!... mesti terangkat bila makan tu mak”


“Tu aje ke? Cukup ke hanya nak masak pulut kuning?”


“Taklah mak, kita tambah pulak dengan Mee Goreng Kuning, Roti Jala dengan kuah kari, Untuk Pencuci mulut, mak buatlah pudding Mangga. Nanti KUNING pergi pasar beli Pisang Emas dan juga Pisang Kaki”.


Kali ni KUNING nekad, dia nak majlisnya bertemakan warna Kuning.


“Mak, nanti kita bagi tetamu minum air Oren atau pun jus Manggalah mak.”


Ibu KUNING tergelak mendengar permintaan anaknya itu. Patutlah si MERAH tak suka, fikirnya dalam hati. MERAH tu sedari kecil memang tak suka dengan warna kuning. Pandang warna kuning lama-lama boleh sakit mata katanya.





*(Cerita diatas tiada kena mengena dengan mana-mana individu yang hidup ataupun yang sudah mati. Ianya hanya merupakan rekaan penulis semata-mata)

No comments: