Saturday, August 27, 2011

Biskut Multigrain

Jangan tak percaya rupanya boleh jugak buat biskut dengan tepung roti. Hehe...alkisahnya sebab terpandangkan Multigrain bread flour yg masih ada separuh tu. Nak buat roti dlm bulan puasa ni memang tak berapa jalan lah... Lepas raya kut baru menyambung aktiviti meroti lagi. So, saja-sajalah cuba cipta resepi dengan tepung roti ni..eh! tak sangka..menjadi. Sedap la pulak. Yelah dlm tepung tu dah ada berbagai bijirin mestilah rasa wangi. Ada biji bunga matahari, ada oat, ada biji labu dll. Ok jom tengok resepi ni....

100 gm multigrain bread flour mix
100 gm tepung naik sendiri
100 gm tepung jagung
140 gm cornflakes kisar (jgn halus sangat..biar kasar2 sikit)

250 gm butter
150 gm gula kastor
1sudu kecil esen vanilla
1 biji telur
** boleh letak kurma/ceri/kismis untuk hiasan

Caranya:-

Tepung jagung dan tepung kek diayak. Kemudian campurkan dengan multigrain bread flour dan cornflakes kisar. Ketepikan.
Pukul butter bersama gula hingga kembang dan berkrim. Masukkan telur dan esen vanilla.
Masukkan adunan tepung dan uli hingga jadi doh.
Gentelkan bulat2 dan leperkan sedikit letak dlm dulang.
* Kalau suka sapu kuning telur dan hias dengan kurma/ceri/kismis atau apa2 ajelah...
Bakar dengan suhu  175c sehingga keperangan.

No comments: