Nota peribadi untuk Dr Juanda dan juga Dr Maza



Secara peribadi saya tidak menggalakkan kedua-dua orang yang bergelar Dr ini terjun masuk ke dalam parti politik. Kenapa? Kerana saya mahukan suara dan pendapat mereka di dengar dan tulisan mereka dibaca oleh semua pihak.

Biarlah mereka menjadi orang yang ‘neutral’. Suara mereka akan menjadi lebih ikhlas untuk menegur salah laku masyarakat. Jika masuk salah satu parti, parti yang berlawanan akan sentiasa mencari salah diri. Jika ingin membuat sesuatu teguran silap haribulan parti sendiri tidak benarkan. Konon mesti mendapat restu dari pihak pimpinan parti terlebih dahulu.

Dr Juanda dan Dr Maza,

Jika kedua Dr berada di luar kotak parti politik, kedua Dr bebas bersuara seterusnya inshaAllah kata-kata yang dilontarkan mungkin akan diterima pakai oleh banyak pihak. Maklum ajelah sesetengah pihak ini walaupun kenyataan yang dikeluarkan oleh orang yang berilmu itu benar dan bernas namun oleh sebab dia berada dalam kumpulan parti politik tertentu maka kenyataan orang itu senang sekali di bakulsampahkan dan dianggap kenyataan politik semata-mata.

Janganlah kedua Dr sempitkan pemikiran atau bataskan sebarang teguran yang membina hanya kerana tertawan dengan sedikit imbuhan yang belum pasti akan berkekalan.

Apa pun terpulanglah kepada kebijaksaan kedua Dr. Pilihlah yang mana intan yang mana suasa. Yang mana permata yang mana pula kaca. Sebagai rakyat biasa saya mendoakan yang terbaik sahaja untuk masa depan Malaysia.

No comments:

Sebuah coretan pada diary

Setelah lama tidak menulis, aku kehilangan kata-kata. Sebenarnya ingin ku tulis berbagai cerita namun kekangan waktu selalu sahaja membatask...