Wednesday, November 12, 2014

Menulislah dari hati.........

Menulislah dari hati.

Seseorang memberikan inspirasi untuk aku menulis, katanya ”Menulislah dari hati”. Sungguh dalam maknanya. Ya, menulislah dari hati tapi apa yang aku nak tulis atau menaip di keyboard ni? ”Mana pergi sajak-sajak dan puisi mu? Sudah sampai titik nokhtah kah? Atau sudah merajuk dengan rentak politik negara yang selalu kau sindir dahulu?”  Terkedu aku seketika.

Aduhai, sememangnya ada ketika perasaan membuak-buak mahu menulis, ilham datang bertubi-tubi Namun selalunya juga ianya terganggu dengan tugasan-tugasan yang tertentu pula. Sempat mencatit sebaris dua, akhirnya ditinggalkan. Ilham pun beku secara tiba-tiba.

Menjadi seorang blogger yang menulis dalam blog Bila Diary Bercerita tidak sama seperti menulis dalam mukabuku. Ya, aku mengaku yang itu. Mungkin sebab mengomel dalam mukabuku lebih kepada catitan peribadi yang dikongsi hanya kepada orang-orang tertentu. Manakala tulisan dalam blog menjadi tatapan umum.

Mungkin hanya kau seorang saja yang rajin menjengah laman BDB ini dan masih cuba memberi semangat untuk aku terus menulis. Menulislah dari hati………..ya, kata-kata itu sungguh melekat disanubari. Akan ku usahakan juga nanti.

Sireh pinang didalam Puan
Mari dimakan orang biduanda
Melayu hebat menjadi tuan
Tertulis dalam sejarah lama


Pantun tu bukan apa-apa ia sekadar peringatan untuk kita kembali membaca sejarah kehebatan orang-orang Melayu terdahulu. Cuba lihat beberapa senarai laman blog yang berkaitan dengan sejarah seperti dibawah. Tulisan dan kupasan dari mereka ini memang menarik untuk diikuti.






Selamat membaca ye. Carilah kupasan mereka dalam laman mukabuku juga. Anda tak akan rugi mengetahui fakta sejarah yang tersembunyi.





1 comment:

Selens Seren said...
This comment has been removed by a blog administrator.