Fiksyen-Tun Melati Putih memberi pesan

Warkah ini dinda utuskan untuk memberi khabar kepada Kekanda di seberang sana tentang apa yang telah terjadi kepada tanah kelahiran kita.  Moga kehadiran warkah ini mengembirakan hati kanda. 

Maka setelah sekian lama berteka teki Bendahara pun menyebutlah akan nama pembesar yang dilantik untuk mentadbir negara setelah mendapat perkenan Istana.

Ketika ini tiadalah upaya dinda untuk meneka  bagaimanakah nanti masa depan negara.  Biarlah pembesar bergelar itu menyusun kerja. Janganlah pula ada antara mereka yang membuat onar serta angkara.  

Burung Serindit hinggap di dahan
Dahan Tanjung di dalam taman
Ikutlah Al Quran,  Sunnah serta pesanan
Semoga negara kembali aman

Dinda ingin menitip pesan pada pembesar bergelar.  Tugas pembesar amatlah berat. Salah hemat menanggunglah di akhirat.  Amanahlah kalian semua dalam menjaga hak rakyat. 

Kanda yang jauh dimata, 

Adapun rakyat sekarang ini merasa nestapa kerana ada antara mereka telah di timpa bala penyakit berjangkit.  Kata orang,  Covid-19 nama wabaknya. Sungguhlah dinda merasa gusar di dalam dada. Semoga ada Tabib yang bijaksana dapat menyembuhkan mereka. 

Dinda sudahi warkah ini dengan ucapan salam dan doa agar kanda juga dapat menjaga diri.  Dengarnya wabak ini telah menular sekitar benua.  Berhati-hatilah kanda disana. Semoga Allah swt menyelamatkan kita semua. Aamiinn.... 

Dinda, 
Tun Melati Putih


No comments:

Sebuah coretan pada diary

Setelah lama tidak menulis, aku kehilangan kata-kata. Sebenarnya ingin ku tulis berbagai cerita namun kekangan waktu selalu sahaja membatask...